תוסף האסטקסנטין והאם הוא רק צובע באדום או שיש לו רלוונטיות למתאמנים?

פורסם: ינואר 25, 2018 ב-מזון פונקציונאלי, תוספים, תזונת ספורט
תגים: , , , , , , , ,

Astaxanthin-Powder-GelCaps-12in-1.jpg

בתקופות שבהן איכות, כמות, עצימות ותדירות הפעילות הגופנית עולה – אם זה עקב תחרות, או שלב משמעותי בעונה, נצפה כי יש עליה בייצור RONS (ראדיקלים חופשיים מהסוג החנקני). אותם ראדיקלים חופשיים פוגעים בתפקוד של חומרים בגופנו כמו חלבונים לדוגמה. מכיוון שנוגדי חמצון יכולים להתמודד עם RONS הפיתרון העולה הוא שימוש בהם בתקופות אלו. מצד אחד פתרון שנשמע אידאלי, אך מצד שני ישנם מחקרים המראים כי שימוש בתוספים נוגדי חמצון ולא מזון יתכן ופוגע בייצור הפנימי של נוגדי החמצון של הגוף כמו גלוטטיון פראוקסידז או קטאלז ועוד. אם זאת עדין תוספים נוגדי החמצון נמצאים חזק בשוק התוספים ולאחרונה עלתה גם קרנו של האסטקסנטין בהקשר לפעילות גופנית.

אסטקסטנין הוא קסנטופיל קרוטנואיד הנמצא בעיקר במינים של יצורים מימיים בעיקר אצות ואפילו דגים. אנחנו לרוב מכירים אותו כצבען הצובע את הסלמון בצבע אדמדם (במטרה שלא יראו שהדג כבר מקולקל יחסית). בעקבות מחקרים על החומר נמצא שהוא נוגד חמצון משמעותי היכול להיות פעיל כנגד RONS. כדי לצרוך את החומר בני האדם צריכים לאכול מוצרי ים כמו  סלמון, סרטנים, פירות ים ועוד. דרך נוספת היא כמובן לצרוך אותו דרך תוספים. הערכה כיום היא שאדם בוגר האוכל מוצרים מהים מגיע ל-0.8-2 מ"ג ליום של אסטקסנטין. בתוספים לרוב יהיה 2-4 מ"ג של החומר. לאחרונה הוא גם יכול להיות מוסף למשקאות אנרגיה ואבקות שונות. יתכן כי רמותיו בדם של אסטקסנטין לאחר צריכה כרונית שלו למשך שבוע מתייצבות, אך הדבר נצפה רק במחקר אחד בלבד. נכון להיות הרשות לבטיחות מזון האירופאית קבעה כי כמות תקינה של צריכה שלו היא 0.034 מ"ג לק"ג גוף ליום. כמו כן, יש לציין שמכיוון שהחומר מסיס בשומן, כדאי לצרוך אותו ביחד עם מזון שומני כדי לקבל ספיגה טובה שלו. חשוב לציין כי החומר הוא נוגד חמצון מאוד חזק ביחס לבטא קרוטן (פי 10) ואפילו ויטמין E (פי 100) – המסיסים גם הם בשומן. לגבי בטיחותו – יש לציין כי ישנם מספר מחקרים שבהם ניתנו כמויות של 6 מ"ג ליום ואף 20 מ"ג, 40 מ"ג ו-100 מ"ג בהם לא ראו תופעות לוואי, אך המחקרים לא היו ארוכים מספיק (מכמה שעות עד 8 שבועות). images (9)

 

 

 

 

מה הקשר בין אסטקסנטין לפעילות גופנית? מטבוליזם של שומן דורש כניסה של חומצות שומן ארוכות שרשרת למיטוכונדריה. כדי שזה יקרה יש צורך בפעילות של קומפלקס המכיל גם את החומר קרניטין (CPT). במהלך פעילות גופנית נוצרים יותר RONS הפוגעים בפעילות הקומפלקס, ואז יש פחות כניסה של חומצות שומן ארוכות שרשרת על מנת לייצר מהן אנרגיה. ההיפותזה היא שאסטקסנטין יכול לעזור במניעת הפגיעה בקומפלקס וככה בצורה עקיפה תהיה יותר שריפת שומן. הדבר נחקר בחיות מעבדה וראו ירידה של 41% בפגיעה ב-CPT ושימור טוב יותר של הגליקוגן. במחקר דומה ראו 21% יותר חמצון שומן ביחס ל-12% פחות חמצון פחמימות מ-20 דקות עד 60 דקות של פעילות שעשו החיות. ישנם עוד מחקרים בחיות שהראו תוצאות דומות ולרוב 3-5 שבועות של תיסוף שלהן באסטקסנטין משפר את יכולת חמצון השומן ומשמר יותר גליקוגן. כאן תמונה גם הבעיה – מה שעובד לחיות מעבדה לא בהכרח עובד באדם. 4 שבועות של צריכת 4 מ"ג אסטקסנטין לא השפיעה על פרמטרים של מטבוליזם שומנים ופחמימות ברכיבה תת מירבית ב-14 רוכבים מאומנים. מצד שני, אם נשווה כמויות של החומר בין חיות המעבדה לאדם, חיות המעבדה קיבלו שווה ערך לכמויות של 6-30 מ"ג שזה לפחות פי 1.5 ממה שהנחקרים באדם קיבלו. כדי לפתור את בעיית המינון לקחו 31 טריאתלטים מאומנים שחולקו לקבוצת האסטקסנטין לעומת ביקורת. הם קיבלו ל-4 שבועות 20 מ"ג ליום לעומת פלסבו. גם הפעם לא היה שוני בין הקבוצות בתחום של מטבוליזם של שומנים ופחמימות. יש לציין, כי המחקרים נעשו באנשים מאומנים שלהם יכולת גבוהה מלכתחילה של חמצון שומן ופחמימות וכן סטטוס חמצוני גבוה. באוכלוסייה לא מאומנת שקיבלה 20 מ"ג אסטקסנטין ליום ל-8-12 שבועות כן ראו שינויים בסטטוס החמצוני של הגוף.

היפותזה נוספת בתחום של אסטקסנטין ופעילות גופנית היא שאם יש לו אפקט משמר גליקוגן, יתכן והוא יכול לשפר ביצועים אירוביים. בחיות מעבדה שנדרשו לשחות עד תשישות, שוב ראו שיפור במספר מחקרים, כאשר הזמן עד הגעה לתשישות השתפר. הדבר נצפה גם המודל של ריצה בעכברים שהגיעו לשיפור של 34% יותר זמן ריצה עד תשישות לאחר תיסוף באסטקסנטין. דווקא במקרה זה במחקרים באדם גם יש כיוון מעניין. במחקר על 14 רוכבים מאומנים חובבנים שקיבלו 4 מ"ג אסטקסנטין ליום למשך 4 שבועות ראו שיפור בזמנים של מבחן רכיבה למרחק 20 ק"מ (39.8 דקות לעומת 37.8 דקות עם התיסוף => שיפור של 2 דקות ו-5% אחוזים)  מה קורה כאשר התוסף ניתן לטריאתלטים מאומנים מקצוענים? במבחן של שעה רכיבה לא נצפה שיפור במרחק למרות 20 מ"ג של התוסף שניתנו למשך 4 שבועות. יש לציין כי כמות המחקרים בתחום שיפור היכולת האירובית נמוכה מכדי שניתן יהיה להסיק מסקנות. כמו כן, במודל העכברים הם שחו או רצו עד תשישות, לעומת זאת המחקרים באדם לא היו עד תשישות, אלא מבחני זמן או מרחק. יתכן כי תהיה משמעות לתוסף באדם אם התיסוף יבחן במחקרים עד תשישות ויתכן ולא – נחכה לעוד מחקרים ונראה.

מה לגבי אסטקסנטין והתאוששות מאימונים? מכיוון שמדובר בנוגד חמצון יתכן והוא יכול למנוע היווצרות של חומרים מחמצנים וכן חומרים המובילים ליתר דלקתיות הנוצרים בגוף גם לאחר אימון. במחקרי תאים ראו כי הוספת התוסף הובילה לירידה ברמות RONS וכן בפעילות מתווכי דלקת כמו NF kappa B ואנזימים מתווכי דלקת כמו iNOS. התופעה נצפה שוב גם בחיות מעבדה אשר קיבלו ל-3 שבועות את התוסף והפעילו אותן בגלגל עד תשישות. רקמת שריר הלב שלהם פחות נפגעה מבחינה חימצונית כאשר הם קיבלו את התוסף וזה היה נכון מייד אחרי פעילות וגם 24 שעות לאחר מכן. עקב תוצאות אלו הנושא גם נבחן באדם. לדוגמה 20 מתאמנים מאומנים באימוני התנגדות, אשר קיבלו 4 מ"ג של התוסף ל-3 שבועות, לא הראו שיפור בהתאוששות מאימון אקסצנטרי גם לאחר 96 ביחס לפלסבו. בנוסף כאשר בדקו מרקרים של דלקת ופגיעה שרירית לאחר אימון טרום עונה של שעתיים לשחקני 32 שחקני כדורגל צעירים, שקיבלו 4 מ"ג מהתוסף ל-3 חודשים, גם לא ראו שינויים. מחקר דומה עם אותו פרוטוקול תיסוף נעשה ב-40 כדורגלנים צעירים במהלך עונת המשחקים. במקרה הזה כן ראו שיפור בהתאוששות, פחות פגיעה שרירית וסטטוס חמצוני טוב יותר, אך יתכן לתוסף היה קשר קטן לכך וזה היה קשור יותר לתזונה הכללית שנצרכה תוך כדי העונה.

לסיכום, למרות פוטנציאל שנצפה במחקרי מעבדה וחיות, עדין אין מספק עדויות לכך שהתוסף רלוונטי לשיפור ביצועים או התאוששות טובה יותר באדם (למרות שיש קצת מחקרים התומכים בכך). יהיה צורך ביותר מחקרים בקבוצות לא מאומנות ומאומנות על מנת לאמוד טוב יותר את השימוש בו.

לעדכונים נוספים לחצו כאן images (10)

 

 

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s