בוטנים – ממצא חדש על הקטניה השכיחה

פורסם: אוקטובר 1, 2015 ב-דיאטות, מזון פונקציונאלי, שומן
תגים: , , , , ,

peanuts-1321091אגוזים הם מוצר מזון, אשר לרוב דחוס אנרגטית, אך מכיל גם מרכיבים בעלי פוטנציאל לשיפור של מדדים מטבוליים ובריאותיים כפי שראינו גם בכתבה על שקדים. למרות שבוטנים הם בעצם קטניה מבחינה בוטאנית, רובנו כוללים אותם תחת הקטגוריה של אגוזים. בוטנים הם מקור עשיר של חלבון המהווה 25% מהאנרגיה שבהם. הם מכילים גם כמות נכבדת של סיבים תזונתיים ובעלי יכולת לשפר מצב שובע. מרכיבים נוספים הקיימים בבוטנים ההופכים אותם לסוג של "מזון על" הם ויטמין E, פוליפנולים, פיטוסטרולים וגם ריבוי של חומצות שומן חד בלתי רוויות (עד 80% מהמרכיב השומני בבוטנים מזן אוסטרלי מסוים). יש עדות ממחקרי עוקבה (לא מחקרים קליניים, אך יחסית גבוהים בפירמידת ההוכחה המדעית – נ.פ) כי שימוש באגוזים ובוטנים בפרט קשורים במשקל גוף נמוך יותר, ולכן BMI נמוך יותר. כאשר הנושא נבדק במחקרים קליניים (23 שנסכמו ביחד – נ.פ), גם נצפה כי שימוש באגוזים בכמות של 15-20% מהאנרגיה היומית הוביל ל-0.47 ק"ג, 0.4 ק"ג למטר בריבוע ב-BMI וכן 1.25 ס"מ בהיקף המותניים שהיו פחות במי שצרך אותם. עוד שינויים חיוביים שנצפו במחקרים בתחום האגוזים הם: ירידה בכולסטרול, ירידה במדדי דלקת ושיפור במדדי סוכרת.

כל הדברים הללו הובילו למחקר מיולי 2015 שבדק האם בוטנים יכולים להשפיע על מדדים לסיכון במחלות לב ולשינוי בהרכב הגוף. החוקרים בחרו לטובת הבדיקה להשתמש בבוטנים אוסטרליים עשירי חומצות שומן מסוג Oleic (חומצות שומן חד בלתי רוויות – נ.פ). לטובת המחקר המוצלב הזה הם לקחו 61 נחקרים בריאים בני 65 בממוצע, אך עם BMI ממוצע של 31 ק"ג למטר בריבוע. ניתנו להם למשך 12 שבועות תזונה המכילה 15-20% מהאנרגיה מהבוטנים. מכיוון שמדובר במחקר מוצלב הם קיבלו ל-12 שבועות פעם את הדיאטה עשירת הבוטנים ו-12 שבועות נוספים בלעדיה. כמות הבוטנים הייתה 84 גר' ליום בגברים ו-56 גר' ביום לנשים שהשתתפו במחקר, והם נדרשו לאכול זאת 6 ימים בשבוע בתקופת המחקר. יש לציין כי באוסטרליה בה נעשה המחקר צריכת האגוזים הממוצעת ליום היא 5 גר' בלבד. במחקר נעשו מדידות הרכב גוף ב-DEXA וכן בדיקות דם למעקב אחר מדדים שונים.

חלק מהתוצאות במחקר היו מחדשות – מצד אחד לא היה שוני בבדיקות הדם בשומני דם, CRP (מדד לדלקתיות), סוכר ואינסולין בין הדיאטה עם או בלי הבוטנים. עקב כך שהנבדקים היו במצב תקין של שומני דם, סוכר ואינסולין החוקרים טענו שלא נצפו שינויים במדדים הללו. לכן, יתכן ואם הם יבצעו מחקר נוסף עם אנשים בעודף משקל שלהם מדדים אלו גבוהים על מנת לראות, זה יותר יתאים לתצפיות מחקרים קודמים על אגוזים.

עוד תוצאה מעניינת היא בתחום המשקל. מכיוון שנוצר מצב שבצריכת הדיאטה העשירה בבוטנים הנבדקים  קיבלו 10% יותר אנרגיה ליום עקב 30% יותר שומן בתפריט, היה צפי של עליה במשקל במהלך ביצוע הדיאטה עם הבוטנים של 1.9 ק"ג בגמר 12 שבועות במחקר. העלייה במשקל בפועל הייתה רק של 0.5 ק"ג, בלי שינויים בהרכב הגוף ובהיקף המותניים. יש לציין כי לא היה שינוי בביצוע של פעילות גופנית על ידי הנבדקים בכל 24 השבועות של כלל הניסוי.  החוקרים מציינים כי יתכן והסיבה לפחות עליה במשקל (שנצפתה בניסוי נוסף בו נחקרו בוטנים והרכב גוף – נ.פ) היא אי ספיגה מלאה שלו כשהוא מגיע מבוטנים. כמו כן, הם מציינים כי לשומן החד בלתי רווי מהבוטנים יש אפקט טרמוגני (מעלה את חום הגוף – נ.פ) המעלה את חילוף החומרים הבסיסי אצל אנשים עם עודף משקל. בסיכום המחקר, למרות שהנושא לא נבדק ולא הוכח במחקר עצמו, החוקרים העלו כי צריכה מתונה של בוטנים המכילים יותר חומצות שומן אולאיות בכמות מתונה של 30 גר' ליום מומלצת לשמירה על המשקל ועל מדדי בריאות שונים.

לעדכונים נוספים לחצו כאן

some-peanuts-1318921

מודעות פרסומת
תגובות
  1. […] לעליה במשקל, אך כפי שניתן לראות בכתבה קודמת שלי על בוטנים לאגוזים בכלל יש דווקא יש השפעה מיטבה על איזון משקל והם […]

  2. […] לעליה במשקל, אך כפי שניתן לראות בכתבה קודמת שלי על בוטנים לאגוזים בכלל יש דווקא יש השפעה מיטבה על איזון משקל והם […]

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s