ענבים, מרכיביהם ושיפור פעילות גופנית – האם ישנו קשר?

פורסם: ספטמבר 9, 2015 ב-מזון פונקציונאלי, פחמימות, תזונת ספורט
תגים: , , , , , ,

8027589_wa

בשנים האחרונות ישנו יותר מחקר וידע המתקבל ממחקרים על אתלטים האוכלים מזון פונקציונאלי, טרי וטבעי. ברוב המקרים היתרון שנותנים מזונות אלו הוא ירידה בדחק החמצוני של הגוף וכן שיפור בפעילות מערכת החיסון. גם ענבים יכולים לתת מענה ליתרונות הללו וזאת עקב היותם עשירים בחומרים נוגדי חמצון ונוגדי דלקת. חומרים אלו הנמצאים בענבים יכולים להיות פוליפנולים, קטכינים, רזרווטרול, קוורצטין ועוד והם נצפו במחקרים על מכרסמים כמשפרי פעילות. לעומת זאת המחקר בתחום שיפור הפעילות באדם הוא יחסית דל וישנם מעט מאוד מחקרים.

דוגמאות למחקרים באדם שנעשו בשנים האחרונות הם כמו המחקר מ-2011 מברזיל בו 10 טריאתלטים קיבלו למשך 20 יום 300 מ"ל של מיץ ענבים אורגני ונלקחו להם בדיקות דם לפני ואחרי התיסוף. בבדיקת הדם נבחנו מספר פרמטרים – אינסולין, רמות סוכר, רמות חומצה אורית וכמות של פוליפנולים. נמצא שביחס למצב הבסיס הייתה עליה של הפיק של האינסולין וגם רמות החומצה האורית עלו. לעומת זאת רמות הסוכר ירדו. הם הסיקו מהניסוי שהיה שיפור באיזון של הסוכר בדם וכן שהייתה עליה ביכולת נוגדת החמצון (חומצה אורית משמשת גם כנוגד חמצון – נ.פ.) של הגוף ומהעלייה בריכוז הפוליפנולים בדם שהתקבלו מהמיץ.

 במחקר אחר מ-2013 מהעיתון הבינלאומי של תזונת ספורט ומטבוליזם של אימון נלקחו 40 נשים וגברים צעירים ופעילים. הם חולקו לקבוצה שקיבלה לשתות מיץ ענבים וקבוצה שקיבלה משקה פלסבו למשך 45 יום. ב-2 המקרים ניתנו 237 מ"ל של נוזלים כאשר בענבים זאת הייתה 46 גר' של אבקה, שעורבבה פנימה והכילה תערובת של מספר ענבים. אבקת הפלסבו הכילה מרכיבים שונים כמו סיבים, סוכר, צלולוז, אשלגן, רכיבים בטעם של ענבים ואף צבענים כדי שיתנו את הצבע של משקה המכיל ענבים. נערכו השוואות בין הקבוצות לפני התיסוף ו-42 ימים בתוך זמן התיסוף במיץ או באינבו. ההשוואות היו על ידי מבחן מאמץ לבדיקת צריכת חמצן מרבית, יכולת עבודה, מצב רוח. כמו כן, יום אחרי מבחן המאמץ נעשה אימון אקסצנטרי של 18 חזרות של כפיפת מרפק ביד הפחות דומיננטית. מייד לאחר מכן ויומיים אחרי זה בדקו מדדי דלקתיות, כאב ופונקציונאליות של היד. התוצאות הראו שלא היה שום שינוי בכל הפרמטרים שנמדדו במחקר ומכך החוקרים הסיקו שאין למיץ ענבים השפעה מיטיבה על שיפור פעילות.

במחקר שיצא לאחרונה בז'ורנל פיזיולוגיה, תזונה ומטבוליזם ישומי התוצאות היו אחרות. במחקר זה נלקחו 28 מתנדבים מ-2 המינים יחסית מאומנים (צריכת חמצן מרבית ממוצעת של 43.2 מ"ל לק"ג לדקה). 15 משתתפים קיבלו למשך כחודש 10 מ"ל לכל ק"ג גוף שלהם של מיץ ענבים לעומת קבוצת ביקורת של 13 משתתפים בה קיבלו משקה דומה בכמות האנרגיה, פחמימות, סיבים ונוזלים. מבחן מאמץ של ריצה עד תשישות בוצע לפני ואחרי התיסוף. נבדקו מספר פרמטרים כמו זמן עד לתשישות, סף אנאירובי, יכולת אירובית, פעילות של מערכת החיסון, מרקרים של נוגדי חמצון וסטרס חמצוני וגם פגיעות בשריר. קבוצת הענבים הראתה שיפור של 15.3% בזמן מבחן המאמץ עד לתשישות. לא היה שוני בין הקבוצות בסף האנאירובי או ביכולת האירובית מלבד שיפור במבחן המאמץ. מצד שני בקבוצת הענבים הייתה עליה גדולה בכמות המרכיבים נוגדי החמצון בגוף, בכמות הוויטמין A. מרקרים של פעילות מערכת החיסון השתפרו מעט, או נשארו ברמה זהה. המשמעות שהוסקה מהמחקר היא שמיץ ענבים יכול לשפר את אורך זמן הביצוע של אימוני ריצה ואולי גם משפיע בצורה של עליה בכמות נוגדי החמצון והפעילות האנטי דלקתית בגוף. במאמר נטען כי אחד המרכיב העיקריים שכנראה משפיעים על התוצאות היו הפוליפנולים בענבים.

grapes-1326895 (3)מרכיב נוסף שיש בענבים הוא קוורצטין וגם הוא נבדק אם הוא משפר פעילות. מחקרי תזונת הספורט במקרה הזה גם מעורבים בעיקר מכיוון שחלקם נעשו על מאומנים וחלקם על לא מאומנים. לדוגמה, גברים לא מאומנים שקיבלו 1000 מ"ג של קוורצטין ליום למשך שבועיים לעומת פלסבו עשו מרחק ארוך יותר במבחן מאמץ של 12 דקות. עוד דוגמה היא 12 נבדקים לא מאומנים שקיבלו 500 מ"ג של קוורצטין למשך שבוע פעמיים ביום לעומת פלסבו, שיפורו את צריכת החמצן שלהם ב-3.9% ואת יכולת הרכיבה עד תשישות ב-13.2%. לעומת מחקר זה במחקר על 11 נבדקים לא מאומנים שקיבלו 1000 מ"ג של קוורצטין ליום לא שיפרו את צריכת החמצן המרבית שלהם. עוד מחקר דומה ב-30 נחקרים מאומנים, אך לא בתחום האירובי, הראה שצריכה של 1000 מ"ג קוורצטין ליום לא שיפרו להם צריכת חמצן מרבית ביחס לקבוצת הביקורת. במעבר למאומנים אם מדובר ברוכבי אופניים או רצי אולטרה בתחרות של 160 ק"מ, קוורצטין לא שיפר להם את היכולת ואפילו לא מנע פגיעה בשרירים גם במינון של 1000 מ"ג. מתי הוא כן יצר שיפור – כאשר הוא ניתן ל-11 רוכבי עילית ביחד עם מולטי ויטמין. במקרה הזה היה שיפור של 3.1% בזמן לסיום של מבחן רכיבה של 30 ק"מ. מכיוון שהמחקרים בחנו רק את המרכיב של קוורצטין לבד ולא את שילובו בתוך הענבים – יכול להיות שכאן טמון אחד המפתחות לשיפור פעילות. בענב כאמור יש שילוב של ויטמינים ומינרלים כמו במולטי ויטמין. לקוורצטין ישנם אפקטים נוספים על הבריאות, אך הם אינם רלוונטיים לנושא. דרך אגב, 100 מ"ל של מיץ ענבים טבעי נותן 0.53 מ"ג של קוורצטין, כך שכדי להגיע לכמויות שניתנו בתוספים יש צורך בכמות שאינה ראלית.

עוד מרכיב אפשרי שנבדק בענבים הוא החומצה האמינית L-ארגנין. במקרה המדובר הכוונה אינה לענבים עצמם, אלא למיצוי של זרעי ענבים בהם ישנו ריכוז גבוה של החומר מלבד ריכוז גבוה של פוליפנולים. L-ארגנין הוא חומר ממנו הגוף יכול לייצר את המולקולה NO החשובה בתחום של הרחבת כלי דם. נעשו מספר מחקרים בכיוון חקירה זה שבראשם 2 מחקרים עיקריים. במחקר הראשון ניתן 1.5 גר' של L-ארגנין ל-50 נבדקים לא מאומנים במיצוי זרעי ענבים למשך 28 יום. במחקר השני התנאים היו דומים רק שבמחקר זה השתתפו 41 איש. במחקר הראשון נצפתה עליה של 5.4% בתוצרת הכוח במבחן מאמץ עד תשישות ברכיבה על ארגומטר. גם בבדיקה השנייה הייתה תוצאה דומה של עליה בתוצרת הכוח ובנוסף פחות עליה בלקטט ואמוניה המשויכת לפנוי טוב שלהם מזרם הדם עקב הרחבת כלי הדם. מצד שני לרוב אנשים הצורכים ענבים לא אוכלים גם את הזרעים של הענבים ובנוסף ישנם סימני שאלה בנוגע ליעילות של שימוש ב-L-ארגנין וזאת בניגוד לניטרטים שגם מהם הגוף מייצר NO (על כך בכתבה שלי על סלק).

לסיכום, לפי המחקרים לא ברור עדין האם שימוש במיץ ענבים יכול להועיל למתאמנים או לא מכיוון שהתוצאות מעורבות. כמו כן, הכתבה לא עסקה במרכיב נוסף שנמצא בענבים היכול להשפיע על הגוף והוא הרזרווטרול. יהיה מעניין להמשיך ולעקוב אחר התפתחות המחקר בענבים על מנת להגיע למסקנות יותר ברורות וחותכות, אך עד אז למי שטעים לו לאכול ענבים או לשתות מיץ ענבים טבעי כדאי לו רק לוודא שאינו צורך כמות גדולה מאוד מהם לאורך היום, מכיוון שכמו כל מוצר המכיל הרבה פחמימות זה עלול להוביל להשמנה. לנושא של שיפור פעילות על ידי צריכת צימוקים או ענבים תוך כדי פעילות אתייחס בהזדמנות אחרת.

לעדכונים נוספים לחצו כאן

grape-1-1461804

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s