האם למתאמן אירובי כדאי לאכול פיסטוקים?

פורסם: פברואר 23, 2015 ב-אימונים, מזון פונקציונאלי, תזונת ספורט
תגים: , , , , ,

737316_85809630

בחיפוש אחר מזון פונקציונאלי היכול להשפיע לטובה על היכולת הגופנית מוצאים תוצאות שונות. צריכה של פחמימות לפני, במהלך ואחרי פעילות גופנית עצימה מראה במחקרים השונים הטבה במדדים של הורמוני לחץ ומערכת החיסון, אך פחות אפקטיבית למניעת דחק חמצוני. לכן, בוחנים מוצרים אחרים היכולים לתת מענה נוסף גם בתחום הסטרס החמצוני. הדוגמה הטובה לכך היא כאשר נותנים בננות עם מים בצורה משמעותית בעת ביצוע של רכיבה של 75 ק"מ ביחס למשקה ספורט איזוטוני רואים תוצאות זהות בממצאים. כתוצאה מכך שחוקרים לאחרונה מזונות שלמים (כמו בננה) הניתנים ביחד עם מים כניסיון להוות תחליף למשקאות איזוטוניים, החליטו לנסות גם לבדוק שימוש בפיסטוקים.

פיסטוקים בדומה לשקדים דחוסים בנוטריאנטים. זה אגוז המכיל שילוב של פחמימות עם חלבון המהווים כ-30% מהאנרגיה שבו וכן שומן המהווה את יתרת 70%.  כמו כן, הם מכילים מינרלים בעיקר נחושת, ברזל, מגנזיום ואשלגן. בנוסף לכך יש בהם גם ויטמין B6, טיאמין, קרוטנואידים, פיטוסטרולים וחומצה פנולית. מכיוון שהם מכילים הרבה נוגדי חמצון, הם הוצאו כמאכל היכול להוות נוגד חמצון היכול להשפיע על פעילות גופנית לטובה.

במחקר שפורסם ב-PLOS ONE בנובמבר 2014 החוקרים החליטו לבדוק את הסברה כי שימוש בפיסטוקים יכול להועיל במניעת חמצון וכן בשיפור יכולת אירובית. הם נתנו 85 גר' של פיסטוקים ליום למשך שבועיים לפני ביצוע של מבחן רכיבה אינטנסיבית למרחק של 75 ק"מ. הם גם רצו לבדוק האם זה משפיע לטובה למשך 21 שעות מגמר האימון.

במחקר רנדומאלי ומוצלב זה נלקחו 20 רוכבים שהתחרו בשנים האחרונות במרוצי כביש והיו יכולים לסיים רכיבה של 75 ק"מ בקצב מרוץ. במשך 6 שבועות הניסוי הנבדקים נדרשו לשמר את שגרת האימונים השבועית שלהם של כ-192 ק"מ רכיבה, את משקלם וכן להימנע משימוש בתוספי ויטמינים, מינרלים ומוצרי צמחים. ועשבים במהלך המחקר היו שבועיים בהם נצרכו פיסטוקים ושבועיים שבהם לא הייתה צריכה של פיסטוקים בכלל ולכן המחקר לא כלל סמיות. בין 2 התקופות שנעשו בצורה מקרית היו שבועיים של הפסקה. בסופו של המחקר הנתונים נבדקו סטטיסטית ל-19 מתוך 20 המשתתפים, מכיוון שהאחרון לא יכל להשלים את מבחן הרכיבה השני עקב בעיה עם לוח הזמנים שלו.

1376951_43863573

כדי לבדוק שהייתה הענות לצריכת הפיסטוקים היומית הייתה תקשורת במייל וכן הם נדרשו להביא את השקיות הריקות למעבדה כאשר הם הגיעו אליה כהוכחה. יש לציין כי זה אינו מעקב מדויק ולכן יתכנו טעויות כתוצאה ממנו. במהלך 3 הימים שלפני ביצוע הרכיבה הם התבקשו לבצע אימונים בעצימות נמוכה וכן לצרוך פחמימות בכמות סבירה. כמו כן, הם נדרשו להפחית את צריכת השומן ממוצרים עשירי שומן כמו אגוזים אחרים. למבחני הרכיבה הם הגיעו לאחר צום לילה של לפחות 9 שעות וקיבלו או מים או 1.5 אוז של פיסטוקים לפני תחילת הביצוע של רכיבה של 75 ק"מ במטווה הררי בקצב מרוץ. במהלך הביצוע הם קיבלו לשתות מים וכן מי שהיה במסגרת של צריכת הפיסטוקים קיבל אחרי שעת רכיבה עוד 1.5 אוז מהם. מדדים כמו בדיקות דם, נשימה ומדדי מטבוליטים אחרים נאספו לאורך הרכיבה עצמה. כמו כן, היה איסוף דם גם 21 שעות לאחר גמר הביצוע של המטלה.

התוצאות הפתיעו את החוקרים מכיוון שמה שנצפה היה שאחרי צריכה של שבועיים של פיסטוקים הייתה ירידה ביכולת האירובית של 4.8% במבחן הרכיבה. כמו כן, היה שוני ב-19 מטבוליטים שנבדקו בדם בין 2 הבדיקות שנעשו (בלי ועם פיסטוקים). המשמעותי ביניהם היה המצאות של רפינוז ברמות גבוהות במי שצרך פיסטוקים. רפינוז לא נספג טוב על ידי המעי, אך כן עובר פירוק במעי הגס (הוא אחד הגורמים להיווצרות של גזים במערכת העיכול לאחר אכילה של קטניות העשירות בו – נ.פ). הוא עוזר לחיידקי המעי הגס לשגשג וכן לייצר חומצות שומן קצרות שרשרת ולכן הוא סוג של מוצר פרה ביוטי (Pre). פיסטוקים מכילים גם פיטאטים בנוסף לרפינוז שהם גם עוברים פירוק במערכת העיכול לאינוזיטול. מכיוון שראו בדם עליה ברמות של אינוזיטול וכן רפינוז וסוכרוז בקבוצה שצרכה פיסטוקים, יתכן שמוצרים אלו הגיעו לדם עקב יותר חדירות של המעי במהלך ביצוע הפעילות. לפי החוקרים מטבוליטים אלו כנראה הובילו לירידה ביכולת הגופנית, מכיוון שהם לא היו בנמצא בעת שימוש רק במים. כמו כן, העלייה ברמות הרפינוז יתכן וגרמה לעליה בחומר נוסף (9,10-DiHOME) שהוא לויקוטוקסין (פוגע בתאי מערכת החיסון – נ.פ) וכן יכול לפגוע בפעילות המיטוכונדריאלית החיונית לביצועים אירוביים. כמו כן, העליה ברמות הרפינוז הובילה לעליה בלחץ החמצוני במהלך הביצוע – דבר ההפוך להשערת המחקר ויתכן שגם זה פגע בביצוע.

המסקנה של החוקרים היא כי שימוש בפיסטוקים על מנת להוות מאכל פונקציונאלי לרוכבים יתכן ויפגע ביכולת האירובית שלהם מסיבות שונות. צריכה של 85 גר' ליום למשך שבועיים לרוכבים אירוביים עד לבדיקות נוספות של הנושא אינה מומלצת.

לעדכונים נוספים לחץ כאן

808994_19737889

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s