אכילת פיצוי

פורסם: נובמבר 12, 2014 ב-אימונים, דיאטות
תגים: , , , ,

1683

אז ניסיתם לרדת במשקל וכמובן העליתם את כמות הספורט שאתם מבצעים. אך המשקל מראה תוצאות מוזרות: במקום לרדת דווקא עליתם! מרוב תסכול ומרמור אתם מחליטים להוריד הילוך, ולעשות רק ספורט שכיף לכם לעשות. ואז אחרי שבועיים – שוב הפתעה – ירדתם במשקל! מה קורה פה?

הסברה הרווחת היא שעליתם במסת השריר, אולם סביר יותר שאתם פשוט אוכלים אכילת הפיצוי לאחר האימון.

אם לאחר האימון אתם אוכלים יותר ממה ששרפתם במהלכו התוצאה תהיה עליה במשקל. אחת הסיבות לאכילת יתר היא התחושה שאם עשיתי אימון מגיע לי לקבל על כך צ'ופר. לכן הרבה פעמים באכילת פיצוי בחירת המזון תהיה פחות בריאה – ממתקים, עוגות וכו'. מזונות אלה מוגדרים על ידי אנשים רבים כ"אסורים" וכתוצאה מכך מגרים יותר (אם שמים אותך בכלא של איסורים לא תרצה לברוח מדי פעם?). אם שרפנו והתאמצנו משהו בנו מרופף את המשמעת ו"מרשה" לנו לאכול יותר, והבחירה תלך לרוב למה שנתפס על ידינו כאסור. כך יוצא לפעמים שבמהלך הפעילות מוציעים לדוגמה 300 קק"ל ומפצים לאחר מכן ב-400 קק"ל. התוצאה תהיה פלוס של 100 קק"ל שיצטבר עם הזמן למשקל העולה.

מה עושים?

מחפשים את הכיף. מחפשים את הפעילות הגופנית שמהנה אותכם ומפסיקים להגדיר את הפעילות כאימון וכסבל. את סובלת מהליכה אבל נהנית מסלסה? אולי אתה מכריח את עצמך לצאת לריצה אבל אוהב את האופניים עם החבר'ה? ואולי אתם סתם רוצים לצאת להליכה קצרה בערב כדי לנקות את הראש?

friends on bicycles

ישנם מחקרים מהשנים האחרונות המראים  כי אנשים המגדירים את הפעילות כאימון נטו ליותר אכילת פיצוי. הגדרה של אימון כהנאה או פנאי או כמשהו לרוגע (בניגוד למשהו שחייבים לעשות), נטה להוביל לפחות אכילת פיצוי לאחר האימון ודבר עזר יותר בבקרת המשקל.

דבר נוסף שנצפה באותם המחקרים הוא שגם אם הייתה אכילת פיצוי לאחר אימון שהוגדר כאימון להנאה, הפיצוי היה פחות דחוס מבחינה קלורית והבחירה נטתה פחות לכיוון של ממתקים או חטיפים. מה ניתן ללמוד ממחקרים אלו? כאשר מגדירים משהו כחובה – הוא גורר יותר אנטי ומוביל ליותר אכילה ולכן היפכו את האימון שלכם להנאה. שלבו לאורך היום קטעי פנאי של הליכה לשם רוגע במקום לשם ירידה במשקל. מצאו פעילות גופנית שעושה לכם כיף ובצעו אותה במקום להרגיש חובה לעשות דברים שאתם לא אוהבים לעשות.

בנוסף, מפסיקים להגדיר את המזונות כ"אסורים" ו"מותרים". הכל מותר, אבל ברור שלא הכל מועיל. לפעמים במהלך היום מועיל יותר לקחת ממתק כשבאמת מתחשק (ולהינות מכל ביס בצורה מודעת) מאשר "להחזיק" את עצמנו חזק מדי ואז לאכול הרבה מדי מהמתוק בזמן שבו אנחנו מרגישים ש"מותר לנו".

נכתב בשיתוף עם הדיאטנית רותי פינק 

לעדכונים נוספים: https://www.facebook.com/finknir

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s