האם שתיית נוזלים לפני אכילה באמת גורמת לאכול פחות?

פורסם: אוקטובר 29, 2014 ב-דיאטות, מיתוס
תגים: , , , ,

shutterstock_131075399

אחד הדברים שנוטים להמליץ עליו כדי להפחית את כמות המזון שאתם אוכלים הוא שתיית נוזלים לפני האכילה. המים מרחיבים את דופן הקיבה ומאותתים למוח על שובע נטען כהסבר לכך. אך האם הטריק הזה עובד או שמדובר במיתוס? בג'ורנל Appetite מהשנה התפרסם מחקר שבחן את השאלה הזאת.

במחקר נתנו 568 מ"ל (פינט) של נוזלים לפני ארוחה לגברים בריאים, שאינם העודף משקל. הנחקרים הגיעו לביצוע המחקר לאחר צום לילה ופעם קיבלו לפני ארוחת הבוקר פינט של נוזלים ובפעם השנייה לא קיבלו דבר. ב-2 הפעמים הנבדקים התבקשו לאכול ארוחת בוקר כפי יכולתם. בנוסף הם קיבלו שאלונים לפני ואחרי האכילה שנועדו לברר את תחושת התיאבון שלהם, תחושת המלאות שלהם וכן את תחושת הסיפוק שלהם.

מבחינה סטטיסטית, בפעם שהנבדקים לא קיבלו את הנוזלים לפני הם צרכו יותר אנרגיה בארוחת הבוקר. כמו כן, מייד לאחר מתן הנוזלים לפני האכילה בקבוצת השתייה, הייתה הרגשה של יותר מלאות וכן פחות תיאבון. בסוף הארוחה התוצאות היו זהות ב-2 המקרים מבחינת סיפוק מהאכילה ותחושת המלאות. לכן, החוקרים הסיקו מהמחקר כי צריכה של פינט נוזלים לפני אכילה יכולה להיות אסטרטגיה טובה להגבלת כמות האכילה הנאכלת בארוחה.

כמה דברים נוספים בנושא שתיית נוזלים ואכילה –

  1. המחקר נעשה באנשים שאינם בעודף משקל, לכן יתכן שזאת אסטרטגיה שלא תעבוד כדי להגביל קלורית אנשים עם עודף משקל.
  2. כאשר שתיית נוזלים נעשתה במהלך הארוחה בנשים רזות במחקר אחר מ-1999 שפורסם ב-The American journal of clinical nutrition הדבר לא היה אפקטיבי בהגבלת האנרגיה שנצרכה אצלן בארוחה.
  3. בניגוד לסעיף 2 כאשר צריכת הנוזלים נעשתה במהלך הארוחה באנשים מבוגרים עם עודף משקל כן היו תוצאות של ירידה בכמות המזון שנצרכה בארוחה. ממצאים אלו מגיעים ממחקר מ-2008 מה- Journal of the American Dietetic Association.
  4. במחקר נוסף מ-2010 מהג'ורנל Obesity נצפה כי שתיית 500 מ"ל נוזלים לפני כל ארוחה במהלך היום עזרה לנחקרים בדיאטה היפו קלורית (מעט אנרגיה לאורך היום), לאבד 2 ק"ג נוספים במהלך 12 שבועות המחקר ביחס לשאר הקבוצות.

מה ניתן לקחת מכל המחקרים שהוצגו? ניתן לשתות הרבה (קצת יותר מחצי ליטר) לפני אכילה של ארוחות לאורך היום במהלך תהליך ההרזיה או כאשר שומרים על המשקל וזה יכול לעודד אכילה מופחתת של מזון. כמו כן, ניתן לשתות תוך כדי האכילה לצורך הפחתת הצריכה האנרגטית. חשוב לציין כי הדבר אינו מתאים לאנשים הסובלים מצרבות או רפלוקס או שיש להם בעיות בקיבה או בוושט. בנוסף, על מנת לקבל פינט של נוזלים אפשר לרכוש כוס בירה הנותנת אומדן נהדר לכך, כל זאת בתנאי כמובן שלא שותים איתה בירות לפני כל הארוחות ביום. נקודה אחרונה היא שאם כבר צורכים נוזלים רצוי שהם יהיו מים ולא משקאות מומתקים למיניהם.

לעדכונים נוספים בדף הפייסבוק שלי: https://www.facebook.com/finknir

resize

מודעות פרסומת
תגובות
  1. Noa הגיב:

    יופי, אז אוכלים פחות בארוחה. אך מה קורה אחרי הארוחה או לפניה? אולי אלה ששתו נהיו רעבים אחרי חצי שעה ונישנשו, ואילו אלה שלא שתו שבעו בארוחה לאורך זמן רב יותר

    • nirfink הגיב:

      שימי לב, שישנה התייחסות גם למחקר מ-2010 שראו ששתייה לפני כל ארוחה ביום גרמה בדיאטת הרזיה ליותר ירידה במשקל. זה משלים את נושא שבדק מחקר זה והוא שתיית נוזלים לפני ארוחת בוקר.
      מעבר לזה ארוחה במחקר זה הייתה AD libitom כלומר לאכול כמה שאתה רוצה עד שובע וכמות האנרגיה שנצרכה הייתה 500 קק"ל למי ששתו מים לעומת קצת יותר מ-700 קק"ל למי שלא צרכו מים (הפרש מובהק). המשמעות היא שכנראה לא היה רעב מיד אחרי חצי שעה כפי שאת מתארת.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s