Soy-Protein

מתאמנים בעיקר טבעונים או הסובלים מאי סבילות ללקטוז המגיעים אלי לעתים שואלים על איזה אבקות חלבון צמחיות אני יכול להמליץ להם. בהתחלה אנחנו עושים בירור האם ניתן להגיע לכמות החלבון המספקת באכילה (למידע נוסף: כתבה א' וגם כתבה ב') במידה ולא ניתן להגיע בתזונה לכמות חלבון מספקת, רק אז אנחנו מדברים על תוספת אבקת חלבון בפגישה. בעבר רשמתי כתבה המסתייגת קצת משימוש בלעדי באבקות חלבון סויה כתוסף חלבון (ראו כתבה ג'). מחקר נוסף אותו לא סקרתי בכתבה הקודמת שופך עוד קצת אור על נושא השימוש באבקות חלבון סויה.

במחקר מהקולג' האמריקאי לתזונה משנת 2013 בחנו את השאלה האם אבקת חלבון סויה מבודד יכולה להשפיע על הורמוני מין לאחר ביצוע של אימון התנגדות במתאמנים. לצורך הניסוי נלקחו 10 מתאמנים בעלי ניסיון באימון התנגדות. יש לציין כי הנבדקים לא היו צמחונים או טבעונים על מנת לא להטות את תוצאות המחקר. כמו כן, אותם נבדקים עשו את הניסוי בצורה מוצלבת, ולכן היוו גם קבוצת ביקורת לעצמם. במהלך הניסוי הם קיבלו או כ-20 גר' חלבון סויה מבודד או כ-20 גר' חלבון מי גבינה מבודד או כ-20 גר' מלטודקסטרין כביקורת למשך 14 יום. במהלך 14 הימים של כל בדיקה האבקות נלקחו בבוקר והנבדקים נדרשו לדווח האם צרכו את מנות החלבון היומיות. לאחר 14 יום בוצע הניסוי בו הנבדקים הגיעו אחרי צום לילה של 12 שעות ונלקחה להם בדיקת דם עם הגעה למעבדה. לאחר 20 דקות מצריכת 20 גר' חלבון או הביקורת של המלטודקסטרין, הם עשו 6 סטים של 10 חזרות של סקווט ב-80% מה-RM1 שלהם (RM = משקל מרבי שהמתאמן מסוגל להרים פעם אחת בלבד – נ.פ). בין הסטים הייתה מנוחה של שתי דקות. כמו כן, בין הסטים נלקחו עוד בדיקות דם וגם מיד אחרי האימון במספר נקודות זמן במהלך ההתאוששות.

תוצאות המחקר הראו כי לא היה שוני בין הקבוצות ברמות ההורמון אסטרדיול (הורמון נשי – נ.פ) ממנו חוששים בדרך כלל בעת שימוש במוצרים המכילים איזופלאבונים. כמו כן, כן היה שינוי בזמנים שאחרי האימון (5-30 דקות) ברמות הטסטוסטרון (רמות נמוכות יותר) והקורטיזול (רמות גבוהות יותר) בצריכה של חלבון הסויה המבודד לעומת חלבון המי גבינה. המשמעות היא שיתכן ונוצרו תנאים פחות אנבוליים בעת שימוש בחלבון סויה. דבר נוסף שנצפה הוא שרמות הקורטיזול היו זהות בין חלבון הסויה למלטודקסטרין, אך נמוכות יותר בעת שימוש בחלבון מי הגבינה, דבר שיכול להעיד על פחות עקה מהאימון בעת שימוש בחלבון מי גבינה.

יש לציין מספר דברים משמעותיים על המחקר:

  1. אבקות החלבון נלקחו כל יום בבוקר בלי קשר לאימון.
  2. במחקר עצמו האבקות נלקחו 20 דקות לפני ביצוע האימון. לרוב המתאמנים צורכים את האבקות לאחר ביצוע האימון ולא לפניו.
  3. הנבדקים היו רק גברים – לא ברור מה תהיה התגובה בנשים.
  4. הנבדקים היו מתאמנים בעלי ניסיון – לא ברור מה תהיה התגובה במתאמנים מתחילים.
  5. הניסוי היה קצר (14 יום של שימוש בתוסף) ולא ברור מה תהיה תגובה בשימוש לאורך זמן.
  6. מכיוון שבדקו רק את הנושא ההורמונלי – לא ברור מהי ההשפעה על כוח השריר / גדילת השריר ועוד.
  7. נעשתה בדיקה רק של תרגיל הסקווט – לא ברור האם גם בתרגילים אחרים יהיו תוצאות דומות.
  8. לא ברור האם אותה השפעה תהיה נכונה גם לשימוש באבקות חלבון ממקור צמחי אחר.
  9.  מדובר על חלבון סויה מבודד – לא ברור האם כל שימוש במוצרי הסויה אחרים יובילו לאותן התוצאות.לעדכונים נוספים: https://www.facebook.com/finknir
    Soy-Protein (1)
מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s