מה הרכב הארוחה המועדף לארוחת צהרים ומהו המועדף לערב?

פורסם: אוגוסט 13, 2014 ב-דיאטות
תגים: , , , ,

d790d7a0d798d799d7a4d7a1d798d799-9

האם הרכב ארוחת צהרים או ארוחת הערב יכול להשפיע עלינו מבחינה מטבולית? את השאלה הזאת בחנו לאחרונה חוקרים מברזיל וספרד. לטובת המחקר שלהם הם לקחו 58 נחקרים בעודף משקל והשמנה (BMI ממוצע של 31). האנשים חולקו ל-3 קבוצות: קבוצת ביקורת, קבוצת ניסוי 1 וקבוצת ניסוי 2. כל הקבוצות קיבלו למשך 8 שבועות דיאטה המכילה 10% פחות מהדרישה האנרגטית הרצויה ליום. השוני בין הקבוצות נבע מכך שבקבוצת ניסוי 1 קיבלו בארוחת צהרים הרבה פחמימות ובארוחת הערב הרבה חלבון ואילו בקבוצת ניסוי 2 להפך בארוחת הצהרים קיבלו הרבה חלבון ובארוחת הערב הרבה פחמימות.

ההרכב היומי של הדיאטות היה זהה מבחינה אנרגטית – 18% חלבון, 30% שומן והיתרה מפחמימות. כמות החלבון היומית הייתה 1.2 גר' לק"ג גוף בממוצע הגבוהה מההמלצה לאוכלוסיה העומדת על 0.8 גר' לק"ג גוף. הרכב הארוחות השונה בקבוצות הניסוי נבע מכך שבקבוצת ניסוי 1 קיבלו לארוחת צהרים כ-69% פחמימות וכ-7% חלבון ובארוחת הערב כ-42% חלבון וכ-19% פחמימות. בקבוצת ניסוי 2 ניסו לעשות את ההפך, אך בצהרים התקבל כ-41% חלבון וכ-18% פחמימות ובערב הם צרכו כ-68% פחמימות וכ-7.5% חלבון. שאר הארוחות היו זהות בין כל הקבוצות.

בתוצאות נצפתה ירידה במשקל ב-3 הקבוצות עקב הדיאטה ההיפוקלורית. הירידה לא הייתה שונה בין הקבוצות. השוני היה בהרכב הגוף כאשר בקבוצה שקיבלה את הפחמימות בערב (ניסוי 2) הייתה יותר ירידה במסת הגוף הרזה משאר הקבוצות. כמו כן נצפתה הרעה במצב המטבולי של קבוצת ניסוי 1 (פחמימות בצהרים). הרעה זאת התבטאה בעליה בסוכר בדם ויותר חוסר רגישות לאינסולין (נבדק ב-HOMAIR). יתרון נוסף שהיה לקבוצת הניסוי 2 היה שהאפקט התרמי של המזון (DIT) אצלם היה גבוה יותר מ-2 הקבוצות האחרות.

לפי התוצאות של המחקר החוקרים סיכמו כי עדיף לאכול ארוחה חלבונית בצהרים וארוחה פחמימתית בערב על פני ההפך, וזאת מכיוון שאכילת רוב הפחמימות בצהרים נצפתה כמובילה ליותר הפרעות מטבוליות. מה שהחוקרים לא הדגישו הוא שבדיאטת הביקורת בה הארוחות היו מאוזנות, התקבלו בעצם התוצאות היותר טובות מלבד בתחום ה-DIT. 

לעדכונים נוספים: https://www.facebook.com/finknir

158

מודעות פרסומת
תגובות
  1. Avrumburg הגיב:

    ניר
    מה אתה יודע על התאמות תזונה (לאו דווקא טיבעונית) לרצים בני שישים פלוס?
    אב

    נשלח מה-iPad שלי

    • nirfink הגיב:

      כדיאטן אני מוסמך לתת מענה לכלל האוכלוסייה ולא רק לאוכלוסיות ספציפיות, ולכן יכול לעשות התאמת תזונה גם לא טבעונית לבני 60+

  2. נתלי כהן הגיב:

    היי בוקר אור,
    איך זה בא לידי ביטוי בתפריט טבעוני? להעדיף קטניות וירקות כמו פלפל מלפפון על פני דגן בצהריים ובערב דגן? (למשל) או שזה פחות רלוונטי בדיאטה כזאת?

    • nirfink הגיב:

      מכיוון שמקורות לחלבון אצל טבעונים אינם נטו חלבון (מלבד כמה יוצאים מהכלל), אז זה נעשה פחות רלוונטי.
      בכל מקרה, אפשר להגיע לארוחת צהרים שרובה חלבונית על ידי שימוש בטופו / סייטן / פתיתי שפע… בשילוב עם קצת קטניה שהיא פחמימה המכילה יותר חלבון מדגן וקצת ירקות (המכילים גם הם פחמימות). בערב זה נעשה יותר פשוט, מכיוון שפחמימות קל יותר למצוא בתפריט טבעוני.
      כדאי לקחת בחשבון כי המאמר מתייחס לאנשים בעודף משקל/השמנה בתהליך של הרזיה והם קבוצות המחקר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s