תוסף הבטא אלנין – האם כדאי להשתמש בו?

פורסם: יולי 29, 2014 ב-Uncategorized, תוספים, תזונת ספורט
תגים: , , , , ,

man-cheetah-running

בביצועים למרחקים בינוניים (1-4 דקות) תפוקת האנרגיה נובעת משילוב בין מספר מערכות מטבוליות, אלו שמשתמשות בחמצן ואלו שלא. התוצאה של העצימות הגבוהה מובילה לייצור של יותר לקטט וכן יוני מימן המובילים לחומציות בתאי השריר הפעילים. החומציות יכולה להוביל ביחד עם עוד מספר גורמים לעייפות ואף לתשישות, המגבילים את ביצוע הפעילות. על מנת להוריד את החומציות בשריר הוא משתמש גם במולקולת הקרנוזין. קרנוזין היא די פפטיד המורכבת מבטא אלנין ו-L היסטדין. מה שמגביל את כמותו של הקרנוזין בשריר הוא כמות הבטא אלנין. קרנוזין נמצאת בעיקר בסיבי השריר מהירי הכיווץ (סוג 2) ומשפיעה על פעולתם.

בטא אלנין היא חומצה אמינית לא חיונית שהכבד יכול לייצר בעצמו. במזון גם ניתן לקבל אותה מבשר, עוף, הודו ומעוד מוצרים מהחי כמו משרימפס. העלאת כמות הבטא אלנין בגוף המובילה לעליה בכמות הקרנוזין – יכולה לשפר ביצועים, כנראה בעיקר בתחום המשלב בתוכו את מערכות האנרגיה האנאירוביות. מתאמנים אנאירוביים כולל מפתחי גוף נמצאו כמכילים יותר קרנוזין בשרירים שלהם, מאשר מתאמנים אירוביים, לא מאומנים ומבוגרים.

במחקרי תיסוף של בטא אלנין צפו כי הכמות היכולה לשפר ביצועים היא 3.2-6 גר' ליום למשך 4 שבועות. כמות זאת נצפתה כמעלה את כמות הקרנוזין בשריר ל-37-64%. יש לקחת בחשבון, כי במינונים הגדולים מ-10 מ"ג לק"ג גוף היו תופעות לוואי של עקצוצים בעור, ולכן כדי להגיע לכמות הגרמים הרצויה ליום יש צורך בפריסת לקיחת התוסף לכל אורכו במנות קטנות לדוגמה – 800 מ"ג כל 3-4 שעות. בנוסף כדי לדעת, כי ישנו מחקר המראה כי ניתן להעלות את כמות הקרנוזין ל-37% גם בתיסוף של 1.6 גר' ליום למשך שבועיים.

אחד היתרונות של תיסוף בבטא אלנין הוא היכולת לבצע אימונים בעצימות גבוהה כולל אימוני HIIT. אימונים בעצימות גבוהה יכולים להוביל להורדה במסת השומן בגוף, ובמקביל נותנים איתות לבניית שריר. המשמעות היא שיתכן ותוספת של בטא אלנין יכולה לתמוך בבניית גוף, אך במחקרים של עד 15 שבועות לא ראו שוני משמעותי בגדילת שריר בין בטא אלנין לפלסבו. כמו כן, ישנם מחקרים שבחנו תוספת של בטא אלנין בשיתוף עם קראטין. נצפה כי השילוב עזר לאיכות הביצוע יותר מאשר קראטין לבדו, וכן זה תרם ליותר עליה במסת השריר וירידה באחוזי השומן. מצד שני, יכולת הכוח הייתה זהה ב-2 המקרים.

למרות כל מה שנרשם קודם (נתונים מסקירות של הופמן ושות', קולברטסון ושות', ארטיאולי ושות' וכן מטאנליזה של הובסון ושות') יש לקחת בחשבון כי ישנה סקירה יחסית חדשה מ-2014 מקנדה בנושא של בטא אלנין והאם צבא יכול להשתמש במוצר. בסקירה זאת המסקנות היו כי למרות שיש הרבה עדויות ממחקרים בנושא, הם עדין לא תומכות בצורה מספקת בהמלצה לשימוש במוצר לשיפור יכולות אתלטיות. לטענתם חסרים הרבה נתונים בעיקר בתחום של בטיחות המוצר, שונות בין מינים, גיל, אתניות וכן אפקטים סביבתיים. כמו כן, מסקנה נוספת שלהם היא שהמחקרים שנסקרו לא נעשו בצורה טובה, בעלי סיכוי להטיות ואי תקפות, ולכן יתכן ומסקנותיהם מוטות.

מה דעתכם/ן? הייתם משתמשים בתוסף?

לעדכונים נוספים: https://www.facebook.com/finknir

9824078668

מודעות פרסומת
תגובות
  1. […] נמצאו כמשפרי יכולת. דוגמאות לתוספים כאלו הם: קפאין, בטא אלנין, קראטין, חומרים העוזרים להרחבת כלי ועוד. כאשר נילקח […]

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s