האם שתיית אלכוהול פוגעת בגדילת שריר לאחר אימון?

פורסם: יולי 17, 2014 ב-Uncategorized, תזונת ספורט
תגים: , , , , , ,

fy
אתה אוהב להתאמן, אך מצד שני אתה גם אוהב ליהנות מהחיים. אחת מהנאות החיים שלך היא שתייה של בירה או כל משקה אלכוהולי אחר. המטרה שלך מהאימונים היא הגדלת מסת השריר. לאחרונה בזמן המונדיאל שמת לב, שאתה כבר לא מתרחב כמו בתקופה הקודמת. אתה בודק עם עצמך ומגלה שאחד השינויים המשמעותיים שעשית בזמן האחרון הוא שבמהלך המשחקים שתית קצת יותר פחיות בירה מהרגיל. האם זה האלכוהול או שמא זה משהו אחר שפוגע בעליה במסת השרירים – אתה שואל את עצמך?

בסקירת ספרות חדשה יחסית (יוני 2014) בחנו בדיוק את השאלה הזאת. מה שנמצא במחקרים שנסקרו הם מספר דברים המקשרים צריכת אלכוהול לפגיעה ביכולת השריר לגדול. אחת הדרכים בהם זה קורה היא שאתנול והמטבוליטים שלו יכולים לפגוע בצורה ישירה בסינתזת חלבונים בשרירים, דבר ההכרחי לגדילתו. עיקר הפגיעה היא בסיבי השריר הלבנים מסוג 2 – סיבים הגדלים בעת גירוי לצמיחה כמו גירוי אימוני. במחקרים שנסקרו במאמר ראו כי ישנה ירידה שבין 15-20% בסינתזת חלבונים בסיבי השריר ב-24 שעות שאחרי צריכת אתנול מוגברת מאוד ואילו בכבד ישנה פגיעה יותר גדולה.

עוד דבר שאתנול עושה הוא הורדת הורמון הגדילה (GH) בזרם הדם. המשמעות היא שבסביבה הגופנית יש פחות איתותים לגדילת מסת השריר. כמו כן, ככול שצריכת האלכוהול עולה על 1.5 גר' לק"ג גוף ישנה תמונה גם של ירידה בכמות הורמון הטסטוסטרון החשוב גם הוא לגדילת המסה השרירית אצל גברים. מצד שני בנשים נצפה כי צריכת אלכוהול דווקא מעודדת עליה בכמות הטסטוסטרון בדמן.

גורם הורמונאלי נוסף שערכיו בדם עולים לאחר צריכת אלכוהול הוא הורמון הקורטיזול (הורמון לחץ) שגם הוא יכול לעכב גדילת שריר. לאחר צריכה של 1.75 גר' לק"ג של אלכוהול ניתן לראות קפיצה ברמותיו של הקורטיזול בדם למשך 4-24 שעות אחרי כאשר הפיק המשמעותי הוא כבר אחרי 4 שעות. בנושא של קורטיזול רצוי לדעת כי מדובר בהורמון קטבולי. הורמון זה עוזר לפירוק של חלבוני השריר במקום בנייתם וכך יכול לפגוע במסת השריר ולמנוע את גדילתה.

כדי להבין כמה זה 1.5 גר' לק"ג גוף – מדובר ב-5-6 כוסות בירה לאדם ממוצע במשקל 70 ק"ג. המשמעות היא שאם שתית כזאת כמות של בירה במהלך הצפייה במשחקים – יתכן שמצאת את אחת הסיבות לכך שתהליך גדילת השריר נעצר.

לעדכונים נוספים: https://www.facebook.com/finknir

iStock_000009245402XSmall

מודעות פרסומת
תגובות
  1. […] על בניית חלבון בשריר. מדובר על צריכת אלכוהול (על כך בכתבה כאן). הוא גם בנוסף מוביל לפגיעה בתהליך הדלקתי וכך מעכב את […]

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s