כמה פעילות גופנית רצוי לעשות בשבוע על מנת למנוע עליה במשקל עם השנים?

פורסם: יוני 1, 2014 ב-Uncategorized, דיאטות, תזונת ספורט
תגים: , , ,

weight-gain

השאלה בכותרת הייתה שאלת מחקר חדש שמתפרסם בג'ורנל הבריטי לרפואת ספורט בסוף אפריל 2014. במחקר זה ניצלו את הנתונים ממחקר ה-HUNT הנורווגי הכולל נתונים מ-1984 והלאה מ- 19,127 תושבים (מתוכם 10,783 נשים). במחקר הכללי (HUNT) נאספו נתונים אנתרופומטריים של האנשים (גובה, משקל וכו') וכן בוצעו בדיקות לחץ דם וגם בדיקות לשומנים וסוכר בדם. במחקר הנוכחי נלקחו מהמחקר הכללי הנתונים של גיל, משקל וכמות פעילות גופנית יומית וכן עוד כמה נתונים נוספים (כמו עישון לדוגמה).

הנבדקים חולקו לפי רמות הפעילות הגופנית שעשו בשבוע ל: לא פעילים בכלל, פעילים מתחת להנחיות לפעילות גופנית, פעילים לפי הנחיות לפעילות גופנית ופעילים מעל להנחיות לפעילות גופנית. הנחיות לפעילות גופנית שנלקחו כאומדן היו 5 פעמים בשבוע של 30 דקות פעילות גופנית מתונה עד בינונית או 3 פעמים בשבוע של 20 דקות פעילות גופנית אינטנסיבית. את הניתוח הסטטיסטי עשו לפי מין הנבדקים ולכן התוצאות לנשים שונות מהתוצאות לגברים.

התוצאות לגברים הראו כי מי שהתמיד בביצוע של פעילות גופנית מעל להנחיות עלה במשקל לאורך שנות המעקב (30 שנה) ב-5.6 ק"ג לעומת 9.1 ק"ג שעלו אלו שלא ביצעו פעילות. בנשים העלייה במשקל של אלו שהתאמנו יותר מההנחיות הייתה 3.8 ק"ג לעומת 9.5 ק"ג שעלו אלו שלא ביצעו פעילות בכלל. כאשר בוצעה אנליזה יותר מעמיקה ניתן היה לראות כי גברים שביצעו פעילות מעל הרצוי צברו 2.1 ק"ג פחות משקל לאורך תקופה של 11 שנים לעומת 0.7 ק"ג פחות שצברו אלו שעשו פעילות גופנית לפי ההנחיות לאוכלוסייה. אצל נשים בניתוח המעמיק יותר התוצאות הראו גם פחות צבירה של 1.8 ק"ג בפעילות יותר מאשר 0.5 ק"ג באלו שהלכו לפי ההנחיות הכלליות לאוכלוסייה.

מה ניתן ללמוד מהמחקר? דבר ראשון ניתן להבין כי ישנה עליה במשקל עם השנים, כאשר ביצוע פעילות גופנית יכולה למנוע חלק ממנה. דבר נוסף שניתן ללמוד הוא שיתכן שההנחיות הנוכחיות לביצוע של פעילות גופנית לא מספקות בתחום של מניעת עליה במשקל. ההנחיות כיום הן הנחיות שמטרתן לעזור למנוע היווצרות של מחלות מטבוליות. ניתן גם לראות כי נשים שומרות בצורה יותר משמעותית על המשקל מגברים בעיקר אם הן מבצעות פעילות גופנית כלשהי. יש לקחת בחשבון כי אין התייחסות במחקר לשוני בין אימון אירובי לאנאירובי וכן שמדובר באוכלוסייה נורבגית. כמו כן, אין התייחסות לנושא האכילה היומית והשפעתה על נושא המשקל. אחת המסקנות העיקריות של המחקר היא שיש להעלות את הרף של ההנחיות לביצוע של פעילות גופנית מעבר לקיים היום. האם זה ישים? את השאלה הזאת אני משאיר לכם/ן

לעדכונים נוספים: https://www.facebook.com/finknir

blueprint

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s