האם ישנה משמעות לזמן ביום שבו צורכים קפאין?

פורסם: מאי 21, 2014 ב-Uncategorized, תוספים, תזונת ספורט
תגים: , , , , , ,

halfsquat-fuck

במחקר חדש הנמצא כרגע בדפוס וייצא בתקופה הקרובה בעיתון Journal of Science and Medicine in Sport החליטו החוקרים לבדוק האם יש שוני בין צריכת קפאין בבוקר לעומת אחרי צהרים בהשפעה על ביצועים נוירו מסקולריים בעת ביצוע אימון התנגדות. לטובת מחקר זה נלקחו 13 נבדקים צעירים (גיל ממוצע של 22 שנים) בעלי ניסיון של כ-7 שנים בממוצע בביצוע אימוני התנגדות. לנחקרים נבדק RM1 שהוא היכולת לבצע חזרה אחת של תרגיל מול ההתנגדות המקסימאלית. זה נבדק ב-2 תרגילים – סקווט (112.5 ק"ג בממוצע) ולחיצת חזה בשכיבה על ספסל (121 ק"ג בממוצע). בשאלון מקדים בדקו את צריכת הקפאין היומית של הנבדקים והתגלה שכולם היו צרכנים קלים (פחות מ-70 מ"ג ליום).

המחקר עצמו היה מחקר מוצלב וכפול סמיות. במהלכו הנבדקים עברו 4 בדיקות בתנאים שונים: צריכת קפאין בבוקר, ביקורת של פלסבו ללא צריכת קפאין בבוקר, צריכת קפאין אחרי צהרים וביקורת פלסבו ללא צריכת קפאין אחרי צהרים. בוקר הוגדר בשעה 0800 לעומת אחה"צ שהוגדר בשעה 1800. כל הבדיקות נעשו בהבדל של 36-48 שעות ביניהם. יש לציין כי הקפאין ניתן בכמות של 6 מ"ג לק"ג גוף ב-2 הבדיקות של הקפאין, וכן 60 דקות לפני ביצוע המבדקים עצמם.

המבדקים בוצעו בעומסים של 25%, 50%, 75% ו-90% מערך ה-RM1 שנבדק בהתחלה לאותם תרגילים (סקווט ולחיצת חזה). במהלך כל ביצוע המחקר הנבדקים ישנו במרכז הספורט וקיבלו תזונה של 2800-3000 קק"ל ליום המורכבת מ-55% פחמימות, 20% מחלבון ו-25% משומן. בדיקות נוספות שבוצעו – בדיקת שתן שעה וחצי לפני ביצוע המבדק, בדיקת משקל וכן אחוז הנוזלים בגוף, טמפרטורת הגוף ובדיקת דם. לאחר ביצוע המבדקים בוצעו בדיקות אלו מחדש. כמו כן בנוסף ניתן שאלון להערכת הביצועים, עייפות קוגנטיבית ותופעות לוואי (כמו דפיקות לב חזקות, כאבי ראש, תופעות לא רצויות של מערכת העיכול ועוד).

התוצאות הראו כי צריכה של הקפאין בבוקר שיפרה את מהירות התנועה בסקווטים בלבד בין 25%-75% מה-RM1. לעומת זאת הקפאין לא השפיע בצורה דומה כאשר הוא נלקח אחה"צ. כמו כן, היו מעט תופעות לוואי מצריכת הקפאין בבוקר לעומת יותר תופעות לוואי מצריכתו אחה"צ. תופעות הלוואי העיקריות אחה"צ היו נדודי שינה ועצבנות. מה החוקרים מציעים שניתן יהיה לקחת פרקטית מהמחקר? צריכת קפאין במינון של 6 מ"ג לק"ג גוף בבוקר יכולה לשפר יכולת באימון התנגדות בעיקר סקווטים בעומסים קלים עד בינוניים. באימוני התנגדות אחרי צהרים קפאין פחות משפיע על היכולת ויכול להוביל לתופעות לוואי מוגברות יותר, ולכן יש לשקול אם בכלל להשתמש בו.

לעדכונים נוספים: https://www.facebook.com/finknir

flat-barbell-bench-press

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s