שקדים – לא קשים לפיצוח

פורסם: מאי 13, 2014 ב-Uncategorized, שומן, תוספים, תזונת ספורט
תגים: , , , ,

Almond

שקדים הם זרע דחוס בהרבה חומרים תזונתיים. הם עשירים בחומרים כמו: ויטמין E, מגנזיום, נחושת, זרחן, סיבים וחלבון. כמו כן, ישנו ריכוז גבוה של החומצה האמינית ארגנין המהווה מקור ליצירת NO אליו התייחסתי בסקירה על סלק. בנוסף לכך בשקדים יש ריכוז גם של חומצות שומן חד בלתי רוויות וכן פוליפ נולים כמו קבוצת הפלבנואידים המהווים נוגדי חמצון. לא פלא עם כך שהם מומלצים כסוג של מנת ביניים או כחלק מארוחה על ידי איגודי הבריאות והדיאטנים. האם אפשר למצוא קישור בין צריכה של שקדים לשיפור יכולת גופנית באתלטים?

מחקר מוצלב רנדומאלי מסין שהתפרסם ב-11.5 ניסה לתת מענה לשאלה. למחקר נלקחו 10 אתלטים שמתוכם 8 היו רוכבים ו-2 טרי אתלטים. מדובר במתאמנים מנוסים אשר התאמנו כבר כ-6 שנים במקצוע שלהם וכן חלקם בעלי תוצאות משמעותיות בתחומם. כאתלטים הם ביצעו 5-6 אימונים בשבוע והשתתפו בתחרויות בכלל אסיה לאורך השנים.

המחקר נמשך ל-10 שבועות שבתוכם 4 שבועות של ביצוע ביקורת ו-4 שבועות של צריכת שקדים. בקבוצת השקדים קיבלו 75 גר' שקדים לא קלויים ליום בעוד שבעת ביצוע הביקורת קיבלו 90 גר' של עוגיות באותה כמות אנרגיה השווה לאנרגיה שהתקבלה מהשקדים. לאחר ביצוע אחד מהטיפולים הללו היה שבועיים שבהם הנבדקים נחו מהנחיות התזונה, אך המשיכו בדיאטה הרגילה שלהם ובאימונים. לאחר השבועיים הם עשו 4 שבועות של ביקורת או ניסוי לפי מה שנותר.

לפני תחילת הניסוי בוצעה בדיקת צריכת חמצן מרבית של הנבדקים על אופני כושר. במהלך הניסוי לקראת סוף התקופה של צריכת השקדים או העוגיות בוצע מבחן מאמץ שכלל 10 דקות של חימום ב-30% מצריכת החמצן המרבית, 115 דקות של רכיבה במצב יציב של 50-60% מצריכת החמצן המרבית ואז -20 דקות של מבחן זמן בו הרוכבים היו אמורים לעשות מרחק כמה שיותר ארוך. בגמר מבחן הזמן בוצע 10 דקות של הרגעות כדי שיהיה ניתן לעשות לאחריהם איסוף שתן. המדדים שנמדדו במהלך הביצוע היו תחלופת גזים, טמפרטורה, קצב לב וכן לחות. כמו כן, נעשה בדיקת סולם בורג על מנת לקבל התייחסות לדרגת המאמץ הסובייקטיבית של הנבדקים במהלך מבחן הזמן. עוד דבר שנבדק היה בדיקות דם לפני ביצוע המבחן וכן בדיקות סוכר על ידי דקירה בזמנים שונים לאחר ביצוע המבחן.

לגבי התזונה במהלך הניסוי – כל הנבדקים היו באותו מחנה אימונים במהלך כל התקופה והתבקשו על ידי דיאטן שליווה את המחקר לאכול 60% פחמימות, 15% חלבון ו-25% שומן ביומיים שלפני ביצוע מבחן המאמץ. יומיים של יומן אכילה נלקחו 4 פעמים במהלך כל 10 השבועות של הניסוי. כמו כן, הנבדקים לקחו משקאות איזוטוניים בתקופת הניסוי וגם לפני ביצוע בדיקות המאמץ, אך לא במהלכן.

הדבר המפתיע היה שגם צריכה של שקדים וגם צריכה של העוגיות הגדילו את מרחק הביצוע במהלך מבחני הרכיבה, אך השיפור המשמעותי יותר היה בעזרת השקדים (ב-1.7 ק"מ יותר לעומת 0.6 ק"מ יותר בעוגיות). מה שנצפה היה שהשימוש בשקדים גרם לשינוי באבות המזון שנצרכו על ידי הגוף במהלך ביצוע במבחן  השקדים אך לא העוגיות גרמו ליותר חמצון של פחמימות, פחות חמצון של שומן ויותר חשוב מכך לפחות צריכת חמצן במהלך הביצוע. קצב הלב לא השתנה בין הבדיקות השונות. יש לקחת בחשבון כי צריכת השקדים הובילה ליותר רמות סוכר יותר גבוהות בזמן שלאחר ביצוע המבחן (יש לציין שמדובר ברמות סוכר תקינות – נ.פ). בקבוצת השקדים ראו גם שהיו רמות ויטמין E והמוגלובין גבוהות יותר בדם, וכן רמות נמוכות יותר של חומצות שומן חופשיות. כמו כן, היו רמות ארגנין, NO ואינסולין קצת יותר גבוהות בקבוצת השקדים וכן רמות גבוהות יותר של נוגדי חמצון.

המסקנות מהמחקר היו כי צריכת שקדים יכולה להועיל יותר מצריכת עוגיות איזוקלוריות בשיפור של מרחק רכיבה וכן עוד אלמנטים הקשורים בביצועים אירוביים באתלטים. המדגם של המחקר אמנם קטן, אך הייתי רוצה לדעת מה דעתכם – הייתם מוסיפים/ות שקדים לצריכה היומית שלכם/ן?

לעדכונים נוספים: https://www.facebook.com/finknir

header_5165

מודעות פרסומת
תגובות
  1. Haymzv Zvulun הגיב:

    אני אוכל שקדים באופן קבוע גם אחרי אימון כחלבון מיידי. הנתון של הרמת רמת סוכר מענין כי בבדיקות דם אחרונות רמת הסוכר שלי עלתה מה שלא היה לי כל החיים.
    תודה.

  2. אילנה הגיב:

    מעניין מאוד

  3. […] של מדדים מטבוליים ובריאותיים כפי שראינו גם בכתבה על שקדים. למרות שבוטנים הם בעצם קטניה מבחינה בוטאנית, רובנו […]

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s