האם אבקות חלבון סויה יכולות להוביל לשינויים הורמונאליים?

פורסם: פברואר 24, 2014 ב-Uncategorized, תוספים
תגים: , , , , ,

4279

סויה היא אחת הקטניות העשירות ביותר בחלבון. כמוצר מהצומח העשיר בחלבון לא מפליא כי חברות התוספים מייצרות גם אבקות חלבון סויה, וזאת על מנת לתת פיתרון זמין לטבעונים או למי שרגיש למוצרי חלב עקב אי סבילות ללקטוז או אלרגיה לחלבון החלב. מצד שני, ישנם חששות באוכלוסיה העולות בהקשר לחומרים הנקראים איזופלאבונים אותם מכילה הסויה בריכוז גבוה. מוצרי סויה שונים מכילים ריכוזים שונים של האיזופלאבונים הנקראים באוכלוסייה גם בשם אחר – פיטואסטרוגנים (אסטרוגן צמחי). יש לקחת בחשבון כי איזופלאבונים יש במוצרים שונים מהצומח ולא רק בסויה. השפעתם של האיזופלאבונים על הקולטן של אסטרוגן אמורה להיות נמוכה עד נמוכה מאוד – אם בכלל. מכיוון שיתכן ויש השפעות הורמונאליות של האיזופלאבונים, הסויה נחשדה על ידי הנשים והגברים כבעייתית. בכתבה אסקור מספר מאמרים בנושא הסויה בהקשר להשפעה הורמונאלית על גברים והשפעתה עליהם. המחקר האחרון יעסוק בהשפעתה על גברים ונשים מתאמנים.

בשנת 2005 נערך מחקר רנדומלי מוצלב (אותם אנשים מקבלים את כל קבוצות הטיפול וביקורת בזמנים שונים) על 35 גברים. בקבוצת הביקורת קיבלו כל יום למשך 57 יום כ-32 גר' של חלבון חלב מבודד. בקבוצת הטיפול הראשונה הם קיבלו כ-32 גר' של חלבון סויה מבודד עם ריכוז נמוך של איזופלאבונים ואילו בשנייה אותו דבר עם ריכוז גבוה של איזופלאבונים. במחקר נצפו מספר דברים מגוונים: הייתה ירידה במטבוליט של טסטוסטרון (DHT) וכן ביחס בינו לבין ההורמון עצמו ב-2 קבוצות הניסוי – 9% ברמות הנמוכות של איזופלאבונים ו-14% ברמות הגבוהות. הייתה ירידה בכמות הטסטוסטרון ב-2 הקבוצות המחקר ביום ה-29. הייתה עליה בכמות האסטרדיול – אסטרוגן הנמצא גם בגברים וגם בנשים – ב-2 קבוצות המחקר לעומת הביקורת. המשמעות הנגזרת ממחקר זה הייתה שיש השפעה הורמונאלית על גברים, וכי זה יכול להשפיע לטובה על מניעת סרטן הפרוסטאטה היות ורמות גבוהות מידי של טסטוסטרון מעודדת סרטן זה.

בשנת 2007 נערך מחקר דיי דומה כאשר הפעם קבוצת המחקר קיבלה 56 גר' חלבון סויה מבודד למשך 28 ימים. במקרה זה לקחו 12 משתתפים, אשר השתתפו בניסוי והתבקשו גם לא לעשות בטווח זמן של 6 שעות מהבדיקות – פעילות גופנית או אכילה, כדי שאלו לא ישנו את התוצאות. גם הפעם נצפה כי רמות הטסטוסטרון ירדו  ב-19%. לאחר שבועיים מהניסוי בו המשתתפים לא צרכו יותר את חלבון הסויה המבודד הייתה עליה של רמות הטסטוסטרון, אך עדין לא חזרה לרמות ההתחלתיות. גם במקרה זה סוכם כי צריכת חלבון סויה יתכן ויכולה לעזור במניעת סרטן הערמונית.

 1_139766502

מחקר נוסף בנושא נעשה ביפן ופורסם ב-2009. במחקר זה 28 יפנים בריאים קיבלו 60 מ"ג של איזופלאבונים מסויה למשך 3 חודשים. מה שבדקו היה שינויים בהורמונים גבריים מהרמה בה הנבדקים התחילו עד לסוף המחקר. במחקר זה לא היו שינויים ברמות האסטרדיול בדם וכן ברמות הטסטוסטרון הכללי. כמויות ה-DHT והטסטוסטרון החופשי בדם ירדו. גם במחקר זה עלתה הסברה כי צריכה של איזופלאבונים יכולה להועיל במניעה של סרטן הפרוסטאטה אצל יפנים בוגרים.

יש לקחת בחשבון כי מחקרים אלו מראים מגמה מגוונת של ירידה בחלק מההורמונים הגבריים, דבר היכול להועיל במניעת סרטן, אך מה בנוגע לפעילות גופנית וצריכת מוצרים המכילים חלבון סויה? האם ישנם שינויים שדרוש לתת עליהם את הדעת. ב-2012 פורסם בעיתון של הISSN- מחקר תצפיתי (בפירמידת ההוכחה המדעית – פחות חזק), שבדק השפעה של צריכת תוספים מצמחים על אתלטים. במחקר זה נאספו 23 אתלטים (גברים ונשים), שצרכו תוספים צמחיים ובדיקות הדם שלהם הושוו ל-30 אתלטים שלא צרכו תוספים צמחיים. כמו כן, תנאי לקבלה למחקר היה שמדובר במתאמנים לפחות שנה וכן 1-2 שעות ליום, 3-6 ימים בשבוע. מצד אחד ראו במחקר כי לא היו רמות טוקסיות או המעידות על פגיעות, אך מצד שני ב-15 מתוך ה-23 ראו שינויים הורמונאליים בדם. עיקר השינויים היו: 10 גברים שהיו להם רמות גבוהות של פרוגסטרון, שרמותיו אמורות להיות נמוכות אצל גברים. אצל 15 מהנבדקים ראו רמות אסטרוגן לא נורמליות, כאשר מתוכם ל-5 (2 נשים ו-3 גברים) היו רמות מאוד דרמטיות של אסטרוגן. אצל כל מי שצפו ברמות אסטרוגן גבוהות המאפיין העיקרי היה צריכה של 2 גר' לק"ג גוף של חלבון סויה ליום.

מה ניתן ללמוד מהמחקרים המוצגים – לאיזופלאבונים יש השפעה הורמונאלית כלשהי והם יכולים להשפיע על רמות הורמוני מין גבריים ונשיים. מכיוון שהם מורידים רמות טסטוסטרון ורמות גבוהות של טסטוסטרון בדם יכולות להוביל לסרטן הערמונית, הם יכולים להוות דרך תזונתית למניעתו בגברים. דבר נוסף שכדאי לשקול הוא האם לצרוך חלבון סויה בכמויות גדולות מאוד. המחקר האחרון שנסקר הוא אמנם מחקר תצפיתי עם מיעוט של משתתפים, אך ניתן לראות בו כי צריכה מרובה (2 גר' לק"ג גוף) מידי של חלבון סויה יכולה להוביל לשינויים הורמונאליים משמעותיים. אתלטים טבעונים או צמחוניים או מי שצורך חלבון סויה בכמויות גדולות מאוד עקב ביצוע של פעילות גופנית, יכול להיות מושפע על ידי צריכה זאת בצורה משמעותית מבחינה הורמונאלית. לכן, אולי רצוי לשלב בין חלבון סויה לחלבונים צמחיים אחרים המכילים פחות איזופלאבונים על מנת למנוע הגעה לכמויות גדולות מידי של איזופלאבונים.

לעדכונים נוספים: https://www.facebook.com/finknir

img1548

 

מודעות פרסומת
תגובות
  1. […] קצת משימוש בלעדי באבקות חלבון סויה כתוסף חלבון ( ראו https://nirfink35.wordpress.com/2014/02/24/%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%90%D7%91%D7%A7%D7%95%D7%AA-%D7%97%D… ). מחקר נוסף אותו לא סקרתי בכתבה הקודמת שופך עוד קצת […]

  2. […] אבקת חלבון סויה – מח… על האם אבקות חלבון סויה יכולות לה… […]

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s