על מדידת אחוזי שומן בעזרת עכבה חשמלית (BIA)

פורסם: ינואר 15, 2014 ב-Uncategorized, שומן
תגים: , , , , ,

omron_bf306_3

הגעת לחדר הכושר בפעם הראשונה כדי להתחיל להתאמן. בשלב הראשון הוצע לך לבנות תוכנית על ידי מדריך בחדר הכושר. לפני שהמדריך מתחיל לרשום לך את התוכנית הוא מבקש ממך לעשות מספר מדידות אנתרופומטריות. תחילה הוא מודד את הגובה, לאחר מכן הוא מעלה אותך על משקל מיוחד המודד לך גם את אחוזי השומן. כאשר את יורדת מהמשקל את מגלה להפתעתך שאחוזי השומן שלך גבוהים ב-1% מהאחוז הרצוי לנשים. המדידה נראית מאוד אמינה, אך האם היא מדויקת?

על מנת לבדוק הרכב גוף ישנם מספר שיטות מדידה. את השיטות מחלקים לשיטות ישירות שמהוות את הדרגה עליונה של הבדיקות. לאחר מכן ישנם שיטות לא ישירות שמהוות דרגה 2 ושיטות לא ישירות המהוות דרגה 3 והכי פחות אמינות. בשיטות מדרגה שנייה נמצאים שיטות השקילה התת מימית, DEXA וכן  BODPOD. שיטות מדידה אלו בדרך כלל יקרות ולא ימצאו במקומות כמו חדרי כושר. בשיטות מדרגה 3 נמצאים מדידת אחוזי שומן על ידי BIA וכן על ידי קליפר. מכיוון ששימוש במכשירי BIA הוא הנפוץ בחדרי כושר וקליניקות פרטיות, אתייחס רק לשיטה זאת.

images (2)

                                             בתמונה קליפר

מהי שיטת ה-BIA (שימוש בעכבה חשמלית)? השיטה מבוססת על העיקרון שזרם חשמלי עובר מהר יותר ברקמה שאינה שומן בהשוואה לרקמת שומן וזאת בעיקר עקב מיום הרקמה. רקמה שאינה שומן מאופיינת באחוז גבוה יותר של נוזלים ואלקטרוליטים, ולכן המוליכות גבוהה יותר וההתנגדות נמוכה יותר מרקמת השומן. כאשר עושים מדידה במכשיר של BIA הפלטות המתכתיות עליהן עומדים מעבירות זרם חשמלי קל על מנת לבדוק את התנגדות הגוף לזרם. לאחר מכן המכשיר מבצע שקלול מתמטי על ידי נוסחאות המכוילות בו, ומתקבל הפלט של אחוז השומן של הגוף. יש לשים לב, שמכיוון שהנוסחאות בדרך כלל הן לאדם הממוצע באוכלוסיה, יתכן כי יתנו אחוזי שומן שגויים למתאמן אתלטי. דוגמה לכך אפשר לראות בניסוי קצר שערכתי בחדר כושר בו המכשיר נתן גם אופציה של מדידת אחוזי שומן לאתלט ולא רק לאדם ממוצע. בעליה על המכשיר בטווח של דקה בין 2 המדידות התקבל הפרש של 6% בין המדידה שלי כאתלט למדידה שלי כאדם ממוצע.

האם ישנה בעיה עם אמינות מדידה של מכשירי BIA? מכיוון שהשיטה מושפעת ממיום של הגוף יכולים להיות שינויים באחוזי השומן כתוצאה מתוספת או מגריעת מים. הוספה של ליטר נוזלים לגוף מוסיפה 1% למסת הגוף הרזה. כדאי לקחת בחשבון שמאזן הנוזלים בגוף משתנה לאורך היום ומושפע מאכילה, שתייה, התייבשות ומאמץ גופני. במצב של התייבשות תהיה התנגדות גבוהה יותר עקב מחסור בנוזלים, אז תהיה הערכת יתר של אחוז השומן. ניתן לקבל תוצאה במקרה כזה עד 5 ק"ג תת הערכה של מסת הגוף הרזה (מסת הגוף ללא רקמת השומן) וחישוב יתר של רקמת השומן. על מגבלת הנוזלים המשנים את התוצאות ניתן להתגבר בעזרת שימוש בפרוטוקול קפדני ביותר הכולל הוראות מפורשות של סוג השתייה, כמותה ועיתויה לאורך היום לפני הבדיקה.

הגדרות לביצוע מדידה יותר אמינה: מכיוון שביצוע של מדידה אחת לא נותן תמונה חד משמעית של אחוזי השומן בגוף, ויתכנו שגיאות מדידה של ,4-6% הדבר הרצוי הוא ביצוע של מספר מדידות בימים שונים על מנת לקבל מגמה של בדיקות. לא רצוי להסתמך על בדיקה אחת של אחוזי השומן במכשיר BIA. במידה והמדידות נעשות באותו הזמן של היום ובאותם תנאים, המדידה תהיה יותר אמינה. דרכים נוספות לייצור יותר אמינות במדידה הן:

א.      לא לעשות מדידה לאחר אימון עקב ירידה בכמות הנוזלים בגוף.

ב.      לא לעשות מדידה לאחר אכילה (טווח זמן של 4 שעות).

ג.       לא לשתות לפני ביצוע המדידה (טווח זמן של 4 שעות).

ד.      כדאי לבצע את המדידה עם כמה שיותר אלקטרודות – ככול שיש יותר חלקים בגוף הבאים במגע עם המכשיר המדידה תהיה יותר מדויקת. ישנם מכשירים אשר להם יש יותר נקודות אחיזה בגוף והם יותר אמינים ממכשיר שיש בו מדידה רק עם 2 פלטות לרגליים או לידיים.

ה.      הימנעות שימוש בחומרים משתנים כמו אלכוהול לפני ביצוע מדידה.

ו.        במידה ובוחרים לעשות את המדידה בבוקר לאחר התעוררות יש לקחת בחשבון שהמדידה פחות אמינה, עקב התייבשות הגוף בלילה.

לסיכום, חשוב יותר ביצוע של מעקב אחר שינויים באחוזי שומן במכשירי מדידה המכילים שימוש בעכבה חשמלית על פני ביצוע מדידה אחת. לכן, אם נמצא בחדר הכושר, כי יש לך עודף של 1% שומן שנמדד במדידה אחת, לא בטוח שהתוצאה נכונה. במקרה כזה רצוי שתעשי עוד מספר מדידות בימים אחרים על מנת לקבל תמונה יותר אמינה.

לעדכונים נוספים: https://www.facebook.com/finknir

טל בן משה מאמן כושר אישי inbody

 

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s