ג'ל אנרגיה – יתרונותיו וחסרונותיו של מוצר ספורט פופולארי

פורסם: דצמבר 5, 2013 ב-Uncategorized
תגים: , , , , ,

אחד הדברים הנפוצים ביותר שצורכים ספורטאים או מתאמנים הינו ג'ל אנרגיה. אפשר לראות בתחרויות שונות כמו ריצה או אופנים או טריאתלון ועוד את אחד המשתתפים שולף מכיסו את חפיסה של הג'ל, קורע את העטיפה בשיניו וצורך אותו, וכל זאת תוך כדי המשך ביצוע הפעילות שהיה עסוק בה. אז, בעצם האם זה חיוני? מה היתרונות של ג'לים ומה הן החסרונות שלהם. את נושא זה אסקור בקצרה בכתבה זאת.

ג'ל אנרגיה הוא מוצר המכיל תערובת של פחמימות שתהיה לרוב משתי סוגי פחמימה. השילובים הנפוצים ביותר הם מלטודקסטרין ופרוקטוז או סוכרוז ופרוקטוז או סוכרוז וגלוקוז. הסיבה לשילוב של שתי סוגי פחמימה הינה על מנת לספוג אותה במערכת העיכול בנשאים שונים, וכך לעכל מהר יותר וטוב יותר את הפחמימות במהלך הפעילות. מעבר לפחמימות שנותנות את ה"אנרגיה" יש בנוסף בג'ל גם מלחים ובחלקם גם קצת חומצות אמיניות כמו BCAA. ישנם גם ג'לים המכילים קצת ויטמינים ולא רק מינרלים. בחפיסת ג'ל סטנדרטית יש 80-120 קק"ל של פחמימות, שהם בעצם 20-30 גר' של פחמימה. ישנם חברות המשווקות את הג'ל בחבילה קטנה יותר, ואז הג'ל יכיל מחצית מכמות הקלוריות הרגילה – 50-60 קק"ל שהם 12.5 -15 גר' פחמימה.

ההמלצות לצריכה של ג'ל הן כ-10 דקות לפני תחילת האימון ואז כל 45 דקות כאשר מדובר באימונים אירוביים מעל שעה או כל 6-7 ק"מ באימוני ריצה מעל שעה. חשוב לציין כי אלו המלצות לאימונים. במרוצים ההמלצות משתנות והדרישה לפחמימות עולה. ניתן להגיע בתחרות עד 3.5 ג'לים לשעה שנותנים ביחד 350 קק"ל וכ-90 גר' פחמימות מעורבות. אם אין תערובת של פחמימות בג'ל הנלקח ויש רק סוג אחד של פחמימה רצוי להגיע עד 60 גר' פחמימה, כלומר 2.5 ג'לים לשעה. מידי פעם באימונים לקראת תחרות רצוי לתרגל צריכה של יותר ג'לים על מנת לבדוק האם הגוף מסוגל להכיל זאת. במידה והגוף לא מצליח להתמודד עם ריבוי הג'לים ויש תופעות לוואי כלשהן ניתן לקחת ג'ל בתדירות נמוכה יותר או לצרוך מוצר אחר במקום.

כאן אנו עוברים לבעייתיות של הג'לים – דבר ראשון רצוי לצרוך את הג'לים ביחד עם נוזלים – בד"כ מים וזאת על מנת לעזור להם לרדת בגרון ולהתעכל. הרצוי הוא 200-300 מ"ל של נוזלים ביחד עם כל ג'ל רגיל שלוקחים (בג'ל קטן אפשר פחות נוזלים). ניתן לשתות את הנוזלים גם בסמיכות לצריכת הג'ל ולא ישר ביחד. הסיבה העיקרית לכך היא כדי למנוע הפרעות במערכת העיכול. ישנן חברות שפתרו את הנושא חלקית ומייצרות ג'לים נוזליים יותר שנקראים כבר בשם איזו-ג'ל.

חיסרון שני של ג'לים – מדובר בממתק לכל דבר וכמו כל ממתק הימצאות פחמימות פשוטות בחלל הפה מעודד עששת. צריכה מרובה של ג'לים יכולה להוביל לפגיעה בשיניים בעיקר עם תוכן הג'ל נמצא לאורך זמן בחלל הפה. עוד חיסרון של ג'לים הינו שלמרות שהם מכילים מלחים בתוכם – הכמות של המלחים אינה מספקת בדרך כלל על מנת לפצות על האיבודים של הפעילות עצמה. לכן, אין לסמוך על הג'ל שייתן מענה מוחלט בנושא זה ובתחרויות ארוכות מאוד כמו מרוצי אולטרה ישנו צורך גם במוצרים אחרים מלבד ג'לים.

החיסרון הרביעי רלוונטי לטבעונים – מעטים הם הג'לים בשוק, שלא מכילים מרכיבים כלשהם מהחי ולכן רצוי לברר מול החברות או דיאטן הספורט האם מוצר הוא טבעוני או לא. כמו כן, אם צורכים ג'ל בלי צורך גופני או בלי ביקורת כלשהי, כמו כל מוצר המכיל פחמימות פשוטות הוא יכול לעודד השמנה בטווח הזמן הרחוק, ואף שינויים בפעילות הורמון האינסולין בגוף. שימוש לא נפוץ בג'ל אנרגיה קטן הוא כמענה למצב היפוגליקמיה, מכיוון שהוא מכיל כ-15 גר' פחמימות פשוטות היכולות להעלות מהר את רמות הסוכר בדם.

עוד משהו שהוא לדעתי, חסרון בתחום הג'לים הוא נושא האריזות שלהם וגודלם. במקרים רבים, מכיוון שמדובר באריזות קטנות, אנשים הצורכים ג'ל נוטים לזרוק אותם באזור הריצה במקום לשמור על הניקיון או לקחת את העטיפה ביד או בכיס עד לפח הקרוב. לפעמים הדבר נעשה בתום לב או חוסר הבנה כי העטיפות הללו אינם מתכלות. התוצאה היא שניתן לראות במסלולי ריצה רבים בארץ עטיפות ג'לים זרוקות לצידי הדרך במקום בפח האשפה. כמו כן, ניתן לזרוק את העטיפות לפח גם במהלך תחרות, מכיוון שלרוב שמים פחים ליד תחנות המים. גם בחצי מרתון וגם במרתון שעשיתי השנה בפארק הירקון העדפתי להפסיד מספר שניות כל פעם שאכלתי ג'ל, ולזרוק את החפיסה של הג'ל לפח שהיה באזור מאשר לזהם את האזור.

קצת לגבי ההבדל בין ג'ל לבין משקה איזוטוני – ההבדל המהותי ביותר הוא שבג'ל מדובר במוצק לעומת נוזל במשקה איזוטוני. הבדלים נוספים הם שבג'ל יש כ-100 קק"ל עם מעט מלחים לעומת זה  שבכל 100 מ"ל איזוטוני יש 24-32 קק"ל עם מעט מלחים. בג'ל שמים בדרך כלל 2 סוגי פחמימה, באיזוטוני סוג אחד לרוב. כמות המלחים בשני המקרים לא מספיקה כדי לפצות על האיבודים במהלך הפעילות. בכל מקרה ברגע ששותים כ-200-300 מ"ל ביחד עם הג'ל הוא הופך בעצם לאיזוטוני במערכת העיכול. הבדל נוסף הוא שלרוב, אלא אם מדובר במשקה התאוששות, איזוטוני לא יכלול חומצות אמינו ובכלל זה את ה-BCAA.

לעדכונים נוספים: https://www.facebook.com/finknir

energytitle-150x150

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s