שימוש בדיאטת חומצה-בסיס לשיפור פעילות גופנית – היתכן שזה יועיל?

פורסם: נובמבר 25, 2013 ב-Uncategorized
תגים: , , , , ,

על מנת שהגוף שלנו יפעל בצורה מיטבית הוא אמור לשמור על רמות של pH  שיהיו בגבולות הנורמה. המשמעות היא שיהיה יחס תקין בין החומצות לבסיסים שקיימים בגופנו. אחת הסיבות העיקריות לשימור מאזן זה היא, שבסביבה יותר מידי חומצית ישנה ירידה בפעילות של אנזימי הגוף. רמות pH נורמאליות הן 7.4. במצבים של חמצת רמות אלו יורדות כאשר הגוף מנסה לשמור עליהן בין הערכים 7.37 ל-7.43. תזונה יכולה לשנות את מאזן החומצה-בסיס בגופנו. ניתן לבצע חישוב מתמטי (PRAL – את הנוסחה ניתן לקבל ממני למי שרוצה נ.פ.) המכיל מספר משתנים של המזון על מנת לחשב אם מזון כלשהו יגרום לחומציות או לבסיסיות בגופנו וכך ישפיע על ה-pH. אם בחישוב המתמטי יוצא ערך שלילי, המזון הוא בסיסי ואם הוא חיובי המזון הוא חומצי. אחד הדברים המשפיעים ביותר על חומציות הינה כמות החלבון של המזון הנאכל. יותר חלבון נותן יותר חומציות בגוף.

   chemistry laboratory equipment, test tubes

יתכן שלחומציות או בסיסיות של הגוף ישנה השפעה על ביצוע של פעילות גופנית. שימור של מאזן יותר בסיסי בנוזלים החוץ תאיים יכולה להועיל בהורדת עליה בחומציות הגוף עם ביצוע של פעילות גופנית, וכך אולי למנוע התעייפות מהירה ברמות גבוהות של פעילות. דוגמה לשימוש כזה היא הוספת סודה לשתייה בעת ביצוע מאמצים בינוניים ועצימים, דבר המביא לשיפור התוצאות בריצות עד 1500 מטרים (לקריאה בנושא: הכתבה שלי – 5 ק"מ של הישג). המחקר אותו אבחן בחן מתן של דיאטה צמחית משולבת עם מיעוט של חלבון על מנת לברר האם זה יכול להוביל לשיפור של מאזן החומצה בסיס בגוף ובנוסף להוביל לשיפור של תוצאות בבדיקות מאמץ.

במחקר לקחו 9 נבדקים בריאים ומתאמנים ועשו להם דיאטה מוצלבת. הכוונה בדיאטה מוצלבת היא שפעם אחת הם עושים את דיאטת המחקר ופעם השנייה דיאטה רגילה ולאחר מכן הם נבדקים בתוצאות מול עצמם ומול הקבוצה. בתחילת המחקר עשו להם בדיקה של צריכת חמצן מרבית על ארגומטר רכיבה לאחר רישום של יומן אכילה למשך 4 ימים (לבירור שהם אוכלים לפי הנחיות בריאותיות). בין 10-16 יום לאחר מכן הם חולקו שרירותית ל-2 דיאטות:

א. דיאטה נורמאלית – יצאה חומצית בחישוב חומצה בסיס לפי PRAL.

ב. דיאטה צמחית עם מיעוט של חלבון – כללה – פי 3 ירקות ופירות מהדיאטה הנורמלית, כמעט 400 קק"ל פחות, כ-10% חלבון (ביחס ל17% בדיאטה הרגילה), 10% יותר פחמימות ו-4% פחות שומן. דיאטה זאת יצאה בסיסית בחישוב ה-PRAL .

1350304341-1

הנבדקים עשו רישום יומן אכילה של 4 ימים לראות שהם עוקבים אחר הדיאטה ולאחר מכן ביום החמישי ביצעו 3 רכיבות של 10 דקות בעצימות של 40, 60 ו-80% מצריכת החמצן המרבית. לאחר מכן הם עשו רכיבה על הארגומטר ב100% מצריכת החמצן המרבית עד לתשישות. במהלך ביצוע התוכנית עשו להם בדיקות דם למעקב. לאחר סבב זה חזרו על אותו התהליך 10-16 יום לאחר מכן רק עם הדיאטה השנייה שלא נעשתה בפעם הראשונה.

 מה שנצפה במחקר הוא שימוש גדול יותר בחמצן וכן ביצירת פחמן דו חמצני (13% יותר) ברכיבות הסאב מקסימאליות לאחר ביצוע הדיאטה הצמחית. קצבי הלב היו זהים ב-2 המקרים. החוקרים העלו את הסברה שהדבר נובע מחמצון מוגבר יותר חומצות שומן, אך לא נמצאו שינויים ב-RQ (מנת נשימה), בלקטאט או בכל סמן מטבולי מלבד עליה בכמות האלבומין בדם. עליה זאת בצריכת החמצן במאמצים סאב מקסימאליים לפי החוקרים מעידה על הוצאה אנרגטית גבוהה יותר, ולכן אקונומיה אנרגטית פחות טובה במאמץ מדיאטה רגילה של צריכת חלבון. כמו כן, לא היה שינוי בין הדיאטה הרגילה לדיאטה הצמחית בסטאטוס החומצה בסיס במנוחה, במאמץ סאב מקסימאלי ובמאמץ מקסימאלי, וזאת למרות שהדיאטה הרגילה כללה יותר חלבון והייתה יותר חומצית. המסקנות שהחוקרים יצאו איתם הן שעד שהנושא לא ייחקר יותר לא רצוי להמליץ על דיאטה צמחית דלה בחלבון ככלי שימושי לשיפור פעילות גופנית אירובית ואנאירובית.

מספר הערות שלי בנושא המחקר: אתחיל בכך שכמות הנבדקים במחקר הייתה קטנה וקשה לצאת מכך בהצהרות מקיפות לכלל האוכלוסייה. כמו כן, החוקרים לא פרסמו את הדיאטה הצמחית שניתנה מלבד מספר נתונים עליה. לא ניתן לדעת מהיכן הגיע החלבון עצמו מהחי או מהצומח ויתכן שאלו השפיעו גם כן. בנוסף ישנה בעייתיות עם כך שהדיאטות היו קצרות טווח – רק למשך 4 ימים וגם כללו רק רישום של יומן אכילה. יתכן כי דיאטה כזאת למשך זמן ארוך תוביל לאדפטציה שונה יותר מבחינת פעילות גופנית. ידוע גם כי לא ניתן לסמוך על יומן אכילה כמייצג של המזון הנצרך. ישנו נתון בעייתי נוסף והוא השינוי בכמות האנרגיה שנצרכה בזמן הדיאטות – 400 קק"ל פחות שצרכו בזמן הדיאטה הצמחית. למרות שלא היה שינוי במשקל הנבדקים דפיציט קלורי עקבי של 4 ימים יכול להשפיע על היכולת הגופנית. בנוסף לכך כאשר מוצג שכמות החלבון הייתה 10% מכלל הקלוריות שנאכלו (2400 קק"ל בדל חלבון) המשמעות היא שמדובר בכ-60 גר' חלבון. מכיוון שהנבדקים התחילו במשקל ממוצע של 75 ק"ג המשמעות היא שהם קיבלו בדיאטה כ-0.8 גר' חלבון לק"ג גוף הזהים לדרישת החלבון היומית המומלצת לאוכלוסייה, ולכן לא ניתן לטעון כי מדובר בדיאטה דלת חלבון. המסקנה היא שאכן דרושים יותר מחקרים בתחום מאזן חומצה-בסיס וביצוע של פעילות גופנית. אפשר שביצוע בדיקה זאת על קבוצות כמו צמחונים או טבעונים יתנו תמונה אחרת.

לעדכונים נוספים: https://www.facebook.com/finknir

25

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s